Kusetusta ja verosuunnittelua viimeisen päälle
Attendo heitti viimeiseen vuoden 2017 kaupunginhallituksen kokoukseen ns. välivuokrausmallin, missä Attendo hakee itselleen merkittävää verohyötyä. Jo sopimuksen allekirjoittaminen tuo Attendolle noin puoli miljoonaa verohyötyä. Välivuokrausmallia per
ustellaan sillä, että, kun rakennuttaja (tässä tapauksessa Attendo) saa arvonlisäverot vähennettyä(noin 500 000 tässä tapauksessa), niin se näkyy suoraan vuokrassa ja asiakkaan eduksi. Kuitenkin palveluiden hinta on tulosidonnainen ja näin ollen kaikki se, mitä vuokrassa hyötyy, häviää kokonaishinnassa. Lopullinen hinta tulee olemaan samaa luokkaa kuin kalliimmalla vuokralla maksettuna. Vuokra siis alenisi, mutta palvelumaksut nousisivat. 1000 euroa on tuhat euroa vaikka siitä olisi 600 euroa vuokraa ja 400 euroa palvelumaksuja tai toisinpäin. Vuokraa olisi 400 euroa ja palvelumaksuja 600 euroa. Täyttä kusetusta koko homma. Edellisessä kokouksessa asia palautettiin takaisin valmisteltavaksi, mutta mitään uutta ei ole tuotu esille. Sama pykälä samoin perusteluin. Kaupunginjohtajalle annettaisiin avoin valtakirja tehdä sopimus ilman minkäänlaisia laskeölmia. Puhutaan heti puolesta miljoonasta ja myöhemmin, mistä summista lieneekään....? Ja kaupunginjohtajalle valtakirja neuvotella kaikista sopimuksiin liittyvistä asioista: vuokrasta jne. Ei missään nimessä. Tämä seuraava on pelkkää spekulaatiota, mihin tällainen "avoin valtakirja" jättisopimuksissa voisi pahimmillaan johtaa. Jonkin firman edustaja viettäisi huuruisen saunaillan sopijan kanssa. Firman neuvottelijalle on annettu riihikuivaa 50 000 - 100 000 euroa saunailtaa varten "juokseviin kuluihin." Saunomisen yhteydessä viinahuuruisena nimet laitetaan papereihin. Yhtiö saa mahtavan tarjouksen halvalla ja veronmaksajat maksavat. Toinen osapuoli saa 50 000 - 100 000 euroa "ruskeassa kirjekuoressa" ja kaikki on ok. kansainväliselle firmalle raha on mitätön saavutettuihin etuihin nähden. Jollekin kaupunginjohtajalle summa on sen verran iso, että houkutus voittaa ja veronmaksajat maksaa. Nyt mitataan päättäjien tietoisuus. ASia jätettiin pöydälle jatkoselvityksiä varten. Mitään ei ole tehty. Jatkoselvitys ei ole, että kutsutaan hyötyjäfirman edustaja kokoukseen ekstempore kertomaan omaa agendaansa, aivopesemään. Päättäjien pitäisi päättää sopimusta hakevan edustajan esityksen (markkinapuheen) jälkeen sopimuksesta ilman mahdollisuutta ottaa asioista selvää muualta päin. Minkäänlaisia rahasummia ei mainita. Tehdään vain sopimus. Kaupunginjohtaja Antti-Jussi Vahtealan toiminta asian valmistelijana ja esittelijänä on sitä luokkaa, että nyt pitäisi alkaa harkita esittää Hallituksen epäluottamusta esittelijää eli kaupunginjohtajaa kohtaan. Minulta on henkilökohtaisesti mennyt kaikki luottamus kaupunginjohtajaa kohtaan, jonka koen olevan vain yhden puolueen eli keskustan ja keskustalaisten johtaja, kuin kaikkiien haapavetisten johtaja. Tähän minulla on vankat perusteet jo aiemmasta Antti-Jussin toiminnasta. Tällaista veronkiertotoimintaa ei pidä hyväksyä. Se ei helpota asiakkaiden maksuja niin kuin annetaan ymmärtää, vaan tarkoitus on puhtaasti verojen välttely. Asiakkaat maksavat joka tapauksessa yhtä paljon kuin ilman tätä sopimusta.