torstai 19. huhtikuuta 2018

Ilkka Revon perustelut iltakoulun tapahtumista

Mielenkiintoista on ollut lukea kannanottoja maanantai-illan tapahtumiin. Miksi tein, niin kuin tein? Tein sen siksi, että laittomuus rehottaa, mitä tulee asioiden valmisteluihin ja tiedonsaanteihin. Lehtiartikkelissa kaupunginjohtaja Antti-Jussi Vahteala kertoi, että Ilkka Repo ei ole tullut häneltä kyselemään ohjausryhmän keskusteluista. Paskapuhetta ja suoranaista valehtelua kaupunginjohtajalta. Kaupunginhallituksen keskustelut ovat salaisia ja sen taakse on helppo piiloutua. Siispä rikon tietoisesti tätä lainkohdan määrittelyä, sillä valehteleminen ja lain rikkomista noudattavat asiat eivät voi olla salaisia. Lähden alusta liikkeelle:

Kaupungin puolelta tiedotettiin Haapaveden taloustilanteesta ja annettiin ymmärtää suoranaisesta katastrofista. Tiedottamisen jälkeen pidettiin pikavauhtia hallituksen "hätäkokous." Ennen kokousta kaupunginjohtaja oli jo neuvotellut Perlaconin kanssa mahdollisesta konsultaatiosta, jonka jättimäinen hinta ja lopullinen hinta-arviokin oli lehdistä luettavissa. Tätä katastrofia meille tuotiin esille myös kokouksessa. Niinpä väki päätti, että konsultti palkataan (yllättäen pari viikkoa myöhemmin katastrofi "peruttiin", kun "löytyikin" nmahdollisuus siirtää katastrofia pahentaneiden yllättävien poistoerien lyhennyksiä eteenpäin. Mutta konsultti saatiin palkattua (nyt jo heräsi ajatus juonesta, jolla saatiin joillekin palkattua selkänojaa puoltamaan tiettyjen virkamiesten pyrkimyksiä yksityistämisiin mm. sote-puolella, päivähoitopuolella ja tietenkin kouluverkkopuolella. Tämä on kuitenkin vain oma näkemys tapahtumien alun tarkoitusperistä).

Hallituksessa käytiin keskustelua siitä, miten tilanne tulee etenemään selvitysmieten kanssa. Olisimme halunneet, että koko hallitus olisi ollut mukana keskusteluissa selvitysmiesten kanssa. Se ei kuitenkaan kelvannut parille kepulaiselle ja.... Kepun ylivoimalla päättivät perustaa ns. "ohjausryhmän", joka käy keskusteluita selvitysmiesten kanssa (ohjausryhmä on sama kuin ns. laajennettu johtoryhmä, johon kuuluvat kaupunginjohtaja, kaupungin toimialojen johtajat, hallituksen ja valtuuston puheenjohtajisto.) Ohjausryhmässä lisänä ovat vain selvitysmiehet. Hallituksessa sovittiin, että kaupunginhallitus tulee kokoontumaan siitä eteenpäin viikottain. Joka toinen viikko käsiteltäisiin normaalisti hallituksen asioita ja joka toinen viikko keskityttäisiin vain asioihin, joita ohjausryhmä ja selvitysmiehet käsittelevät. Tästä johtuen päätös ohjausryhmän perustamisesta hyväksyttiin. Ohjausryhmä on hallituksen työrukkanen, joka tekee työtä hallitukselle, ja hallitus on sen suora esimies. Ohjausryhmällä ei ole päätäntävaltaa. KUINKA KÄVIKÄÄN? jo ensimmäisessä ohjausryhmän kokouksessa oli päätetty, että kokouksen asiat pidetään salaisina ja edes muille hallituksen ja valtuuston jäsenille ei asioita kerrota!! MITEN VOI OLLA MAHDOLLISTA? Haapavedellä voi kepun ja .....miesten mädännäisyyden takia. Kenelläkään ei ole ohjausryhmässä oikeutta julistaa asioita salaisiksi hallituksen jäseniltä eikä valtuuston jäseniltä, olkoot asiat kuinka salaissapidettäviä tahansa. Kaupunginjohtajakin on hallituksen alamainen ja tämä näyttää välillä unohtuvan. Meillä hallituksen ja valtuuston jäsenillä on oikeus saada kaikki käsiteltävä tieto haltuumme, myös keskeneräisistä ja valmisteilla olevista asioista. Salassapitovelvollisuus kuitenkin siirtyy viestien siirron yhteydessä. Vielä törkeämpää on antaa kielto hallituksen ja valtuuston jäsenille olemaan kertomatta asioita ryhmän ulkopuolisille hall. ja kvalt. jäsenille. Se rikkoo törkeästi meidän luottamusmiesten tiedonsaanti- ja tiedon jakamisoikeutta! Meillä pitää nimenomaan olla kaikki tieto käytössä myös asioiden valmisteluvaiheissa. Meillä pitää olla mahdollisuus pystyä vaikuttamaan asioiden etenemiseen missä tahansa prosessien käsittelyvaiheissa. Ja tätä nämä epatot rikkovat ja törkeästi.

Kaupunginjohtaja kehtaa väittää, että en ole pyytänyt häneltä mitään tietoja. Tähän sanon kuten kirjoitukseni alussakin: PASKAPUHETTA! 3:ssa hallituksen kokouksessa olen kritisoinut tätä tietojen salaamisasiaa. Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Anri Kolehmainen ja hallituksen 1. varapuheenjohtaja Hannu Riuttanen ovat voimakkaasti puolustaneet salassapitoa vetoamalla siihen, ettei meihin voi luottaa, mitä salassapitämiseen tulee. Asiat saa kulemma lukea facebookista, blogista ja Suomi 24-palstalta. Olen vaatinut Kolehmaista kertomaan faktoja, missä ja milloin on salassapidettäviä tietoja vuodettu. Hän ei ole tehnyt sitä kertaakaan, ei myöskään tässä valtuuston iltakoulussa, josta haetutin itseni poliisilla pois. Viimeisessä hallituksen kokouksessa toin erittäin voimakkaasti tämän salassapidon laittomuuden esille. Soitin kokousta ennen Helsinkiin lakimiehelle ja sain häneltä myös varmistuksen sille, että olen täysin oikeassa. Hän etsi minulle vielä lakitekstiä asiaan liittyen. Nämä tekstit lähetin sähköpostilla kaikille valtuutetuille lakimiehen saatekirjemän kera. Totesin vielä, että jos eivät minua usko, voivat soittaa lakimiehelle, jonka puhelinnumero on viestin ohessa. Myös tässä kokouksessa Kolehmainen jankutti vain tietojen vuotamisesta. Kolmessa kokouksessa olen perännyt selvitystä ja tiedonsaantia. Kaupunginjohtaja on istunut kuin tatti Kolehmaisen ja Riuttasen välissä, mutta ei sanonut kertaakaan, että häneltä saa tietoja mitä haluaa. Hän piti myös kiinni salassapidosta. Liekö itse asian takana?? Kokouksissa ovat olleet läsnä myös hallintojohtaja ja talousjohtaja. Yksi ohjausryhmään kuuluva ei-keskustalainen otti kantaa kahdessa kokouksessa ja ilmoitti olevansa kanssani samaa mieltä, ja että hänestä tuntuu pahalkta, kun heitä kielletään kertomasta asioita hallituskumppanilleen. Vahteala kertoo lehdessä, että en ole kysellyt häneltä, vaan yritän saada tietoa muilta ohjausryhmän hallitus- ja valtuustokumppaneilta. Totta kai olen kysellyt. Näinhän asioiden pitäisi mennä. Antti-Jussi ei voi olla ainoa tiedottaja, vaikka hän näin haluaisi. Itse en luota kaupunginjohtajan toimiin himpun vertaa. Meidät luottamusmiehet on valittu nimenomaan valvomaan virkamiesten toimia ja asioiden laillisuutta ja niin edelleen.

Yhdessä kokouksessa tapahtui seuraavaa, mistä jokainen voi itse miettiä, millä tapaa salassapitoa on määrätty. Laesterä oli esittänyt, että he haastattelisivat ohjausryhmän jäsenet yksitellen puhelinhaastatteluna, jotta jokainen uskaltaisi aidosti kertoa totuudenmukaisesti omia näkemyksiään. Ja tämä on oikeasti tosi hieno juttu. Mutta kun joku totesi hallituksessa, että hän on kuullut näistä haastatteluehdotuksista, totesi Antti-Jussi, että vain johtoryhmän jäsenet haastatellaan. Totesin välittömästi, että se on valetta, koska tiedän, että Laesterä haastattelee myös ohjausryhmän luottamusmiehet. Ja niin joutui poika asian myöntämään. Tässä kohtaa hallituksen puheenjohtaja Kolehmainen kivahti, ett. "Ilkka! Miten sinä voit tietää täöstä, sillä ohjausryhmässä määrättiin, että asiat pidetään salisina ja pysyvät näiden (hallituksen kokoushuoneen) sisäpuolella. SIIS; OLI MÄÄRÄTTY; EIKÄ MINULLA OLISI OIKUTTA ASIAA TIETÄÄ, puhumattakaan muista kokouksessa käsitellyistä asioista. Ja kaupunginjohtaja Vahteala istui kkoko ajan läsnä kokouksessa. Eli tyyppi valehteli lehdessä. Ja Riuttanen totesi, että ryhmää pitäisi entisestään pienentää, jotta tiedot eivät vuotaisi. Kannattaisi mennä peilin eteen miettimään, kuka tietoja vuotaa.

Joku ajattelee, että onpa pikkumaista. Ei ole. Koko parlamentarismi perustuu juuri tähän luottamusmiesten rooliin ja heille lain antamiin oikeuksiin saada tieto kaikista asioista, jotka kuuluvat heidän luottamustehtävänsä päätösvallan alle. Hallituksen jäsenille tämä tarkoittaa lähes rajatonta tiedonsaantioikeutta kaikista asioista. Ja tätä rikotaan tietoisesti. Nämä määraysten takana olevat rikkovat tietoisesti lakia. Kepu luottaa enemmistöylivaltaan unohtaen, että laki on heidän yläpuolellaan. Kolehmaisen ja Riuttasen opikeuksiin ei kuulu kieltää tiedonsaantia meiltä toisilta luottamusmiehiltä edes sen varjolla, että joku vuotaisi asioita ulkopuolelle. Tällaisilla vaatimuksilla he asettavat itsensä meidän muiden yläpuolelle, mitä rehellisyyteen ja tietojen salassapidon ylläpitämiseen tulee. He ovat nousseet lain yläpuolelle toiminnallaan ja tästä heidät pitää saada vastuuseen, Myös kaupunginjohtaja.

Koska mikään muu ei tunnu näiden kepukonnien ja .....miesten päähän menevän, päätin järjestää maanantain kokouksen tilanteen. Kokouksen alussa toin erittäin painokkaasti esille kaiken edellä kirjoittamani ja enemmänkin. Kerroin valtuutetuille ja hallituksen jäsenille, että kenelläkään ei ole oikeutta määrätä puhekieltoa heille missään asiassa, jos he haluavat keskustella tietoonsa saamistaan asioista toisten hallituksen ja valtuuston jäsenten kanssa. Toivottavasti uskovat ja haistattavat pitkät paskat näille kepun sisäpiirin jäsenten ja jonkun virkamiehen tavalle laittomasti kahlita heidän kielensä. Julkisuuteen nouseminen toivottavasti saa myös kuntalaiset ajattelemaan, minkälaiset ihmiset meidän kaupunkiamme johtavat ja ennen kaikkea, millä tavalla. Olen varmasti valtuustossa kaikkein eniten omalla ajalla asioihin perehtyvä valtuutettu. Pyrin ottamaan asioista selvää, kyseenalaistan, jos sille on tarvetta, soitan lakimiehille, jos siihen on tarvetta, Maksan kovia puhelinlaskuja saadakseni asioista selvää laajemmin, kuin esittelijät tietoa tuovat. Kuntalaiset ovat minut tähän tehtävään valinneet ja haluan olla sen luottamuksen arvoinen. Päätöksenteko ei voi olla vain kokouksiin tulemista, siellä istumista, poislähtemistä, kokouspalkkioiden nostamista ja asemallaan hehkuttamista pistämättä tikkua ristiin.

Päivi Ollila ei pyytänyt kaupunginjohtajaa poistamaan minua salista. Itse esitin sitä alusta alkaen ja Ollila toisi vain, että ei aio minua poistaa. Koska Päivi ei pystynyt asiaa päättämään, kaupunginjohtaja näytti Päiville, että poistaisi minut salista. Koska nämä hemmot ovat tehneet itsestään jumalia ja toimivat lain vastaisesti ja näin estävät minua hoitamasta minulle kansalaisten antamaa luottamustehtävää, koin, että asia hoidetaan nyt tällä tavalla. Kyseessä oli siis luottamustehtävän yhteydessä suoritettu poliittinen kannanotto. Asia on herättänyt paljon keskustelua ja toivottavasti herättää edelleen. Haapaveden päätöksentekokoneisto on läpimätä keskustan muutaman juntan ja .....miehen toiminnan ansiosta. Asian tutkiminen ei kuitenkaan kuulu kuuluvan poliisin tutkinnan alle vaan hallinto-oikeuden päätäntävallan piiriin. Koska asiasta ei ole päätöstä, eikä sitä ole käsitelty luottamuselimissä, siitä ei voi tehdä kunnallisvalitusta. Tällä hetkellä en tiedä, miten asia pitäisi saattaa halölinto-oikeuden piiriin, mutta jos joku lukija tietää, toivoisin hänen ottavan yhteyttä minuun ja antavan siihen neuvoja.

Yllä olen kertonut hallituksen keskusteluita niiltä osin, kun katson tarpeelliseksi oikaistakseni kaupunginjohtaja Antti-Jussi Vahtealan valheen, että en ole häneltä tietoja kysellyt. 3 kokouksessa hänen olisi ollut mahdollista tulla esille ja tietenkin tiedottaa samalla koko hallitusta, mten hänen olisi pitänyt alunperinkin tehdä. Kolehmaisen ja Riuttasen keskusteluita toin esille sen takia, ettäö heidän toimintansa rikkoo räikeästi lakia. Kolehmaisen tehtävänkuvaan päinvastoin kuuluisi pitää huolta siitä, että lakia noudatetaan. Jos joku vuotaa näitten tyyppien mielestä luottamuksellisia tietoja julkisuuteen, heidän tehtävänään on ilmoittaa asiasta poliisille ja vaatia asiasta rikostutkintaa. Niin yksinkertaista. Mutta tietojensiirto-oikeuden rajoittamiseen hallituksen ja valtuuston jäsenten välille heillä ei ole minkäänlaista oikeutta. Tehkööt nyt minusta rikosilmoituksen, koska tässä kirjoituksessani paljastan heidän keskusteluitaan hallituksessa.

Ilkka Repo
kaupunginvaltuutettu, kaupunginhallituksen jäsen
Perussuomalaiset
Haapavesi