Monipuolista tietoa ja näkemyksiä Pyhäjoen ydinvoimalahankkeesta ja sen vaikutuksista. Alla on koottuna tietoa erilaisista lähteistä. On pidempiä ja lyhempiä artikkeleita, joissa kuvataan Fennovoiman toimintaa, tietoa Rosatomista, tietoa energiayhtiöiden sopimusluonteesta, jne. Mankala-termi pitää sisällään sellaista asiaa, mikä saa selkäkarvat nousemaan pystyyn. Mankala-sopimuksissa osakkeenomistajat sitoutuvat sellaiseen toimintaan, missä pahimmassa tapauksessa veronmaksajien piikki on jatkuva ja saattaa nousta hurjiin summiin. Kuntien veronmaksajat toimivat maksumiehinä. Jos olet kiinnostunut ja haluat oikeasti perehtyä, mihin Haapavesikin on sijoittamassa tässä taloustilanteessa rahojaan, perehtymällä alla oleviin artikkeleihin saat kohtalaisen kuvan. Paljon jää silti hämärän peittoon ja salailun taakse. Maanantaina 2.2. valtuusto tekee kepujohdon päätöksellä päätöksen 1,5 miljoonan euron sijoittamisesta. Nämä rahat ja niiden sijoitussalkkujen tuottama tuotto menee kankkulan kaivoon, ja Haapavedestä todennäköisesti tulee Fennovoiman rahoittaja, ei osingon saaja. Sopimukseen saattanee sisältyä piirteitä, jotka voivat täyttää petoksen merkkejä, se jää nähtäväksi. Ydinvoimalan rakentamisen kannalta Haapaveden osuudella ei ole mitään merkitystä. Se rakennetaan joka tapauksessa, osallistuu Haapavesi tai ei. Pääurakoitsijat on varattu jo Venäjältä, ja todennäköisesti suurin osa työvoimastakin tulee Venäjältä, sitten Virosta ja Puolasta. Ruplan kurssin aleneminen ja tulevaisuudennäkymät takaavat sen, että hankkeeseen ei tultane juurikaan suomalaisia urakoitsijoita käyttämään. Saamme vain murusia. Pyhäjoen tilanne isäntäkuntana ei ole verrattavissa meihin lähikuntiin. Haapavedelle sijoitettava varallisuus on erittäin tärkeä, sen nykyisestä tuottavuudesta puhumattakaan! Keskustapäättäjät jälleen kusettavat meitä Haapavetisiä harhaanjohtavilla lausunnoilla ja pötypuheilla. Reporahojen säilyttäminen nykyisissä sijoitussalkuissa on ehdottomasti Haapavetisten kannalta paras vaihtoehto. Palataan sivustolla asiaan uudelleen jonkin ajan kuluttua valtuuston kokouksen jälkeen.
Ilkka Repo
kaupunginvaltuutettu (PS)
Haapavesi
Ps. Alla olevat tekstit, sekä kootut artikkelit eivät ole Revon keräämiä. Kiitos aktiivisuudesta kuuluu kahdelle asiantuntijalle, jotka ovat nähneet aikaa ja vaivaa artikkeleiden lukemiseen, tutkimiseen ja kokoamiseen. Ilkka Repo on vain avannut lähteistä tänne valmiiksi suuren osan lukijoita helpottaakseen. Loputkin artikkelit ovat luettavissa teksteissä olevien lähdelinkkien kautta. Lukemisen intoa kaikille kiinnostuneille
Arvoisat Haapaveden valtuutetut, (Jari Natunen, biokemisti, FT)
Olen tutustunut Haapaveden kaupunginhallituksen pöytäkirjan liitteinä oleviin sopimuksiin,
jotka on laadittu ilmeisen tarkoituksellisen harhaanjohtaviksi.Parhaan käsitykseni mukaan sopimukset eivät ole niin edullisia kuin esittelyssä annetaan ymmärtää. Sopimuksissa otetaan pysyvästi Mankala-vastuu kunnalle, sopimuskohdat on selvitetty oheisessa dokumentissa. Haapavesi ottaisi siten Mankala-vastuun ilman kannavuutta parantavaa veroetua. Muissa kunnissa vastuu otetaan sähköyhtiölle, mikä rajoittaa kunnan vastuuta. Pienimmällä riskillä ja halvimmalla ydinvoimaosuudet saa luopuneilta osakkailta, joilla ei ole jatkosijoitus velvoitetta. Tästä seuraa vastuu vieraanpääoman lainasta, joka on 75% kokosijoituksesta Rauman ja Turun pöytäkirjojen mukaan,eli noin 4.5 MEur, jos omapääoman sijoitus on esitetty noin 1.5 MEur. Mankala-periaatteella kunta vastaa siis koko 6 MEur sijoituksesta ja se pitää ymmärtää kunnan vastuuna esim luottokelpoisuutta määritettäessä. Lisävastuuta tulee sähkönhinnan tappiosta, jos hinnat kehittyvät markkinaennusteiden mukaan. Edelleen Oulun kv 16.6.2014 Energia johtokunta liitteestä tiedetään, että "takuuhinta" lopuu 12 toimintavuoden kohdalla, jolloin suuri osa vieraanpääoman lainaa menee maksuun.
Voimalan hinta on 6-7mrd Eur ja teho n. 1200 MW, joten siitä voi helposti laskea, että sijoituksena kerrottu noin 1.5 MEur/MW vain noin 25% (tai 27.5%) koko hinnasta. Vaikka
sopimuksessa olisi tulkinnanvaraisuutta, on ilmeistä, että muut osakkaat eivät voisi suostua siihen, tai VSFn Mankala-osaksasopimus sallisi, että hankkeeseen tulisi vapaamatkustajia,
Ohessa selvitys sopimustilanteestanne Fennovoiman tarjous ja vanhempia kannattavuus- ja riskiselvityksiä.
Fennovoiman
tarjous Pohjanmaalla:
Mankala-vastuu kunnalle ilman Mankala-veroetua
Hanhikiven Sähkönmyynti(HKS) -yhtiöissä Pohjanmaan kuntia vedätetään keksinnöllä: ydinvoiman omistajana on tavallinen yhtiö ilman Mankala-vastuuta, mutta kunnalle tulee souraan Mankala-vastuu ilman Mankala-oikeuksia eli verovapautta. Haapavedellä esittelijä kertoo, että osakas vastaa "lähtökohtaisesti" vain osakepääomallaan, koska kyseessä ei ole Mankala-yhtiö. Kuntaomistajat ja asiantuntijat ovat olleet huolissaan rajattomasta Mankala-vastuusta, jos/kun toiminta osoittautuu tappiolliseksi. Nyt osakassopimuksessa kerrotaan, että yhtiön voi laittaa oikein konkurssiinkin. Mutta sitten sopimuksen loppuosaan kohtaan Muut ehdot 8.28 ja 8.31 on piilotettu pysyvästi voimaan jäävät lauseet, joilla kunnat ottavat suoraan osuutensa Fennovoiman suomalaisen omistajan VSF:n Mankala-vastuusta.
Käytännössä sisältö on sama kuin muiden kuntien Mankala-sitoumuksissa, myös siellä väitetään, että muita sijoituksia ei tarvita. Pohjanmaan tapauksessa Mankala-vastuu vain naulataan pysyvästi kuntaan kiinni. Toisaalta sopimuksella koetetaan antaa ymmärtää, että vastuusta pääsee tai sitä vähentää, jos tavallisen HKS-osakeyhtiön myy, laittaa konserniyhtiöksi tai konkurssiin.
Mahdollisesti
vastaavia sopimuksia on muitakin, esimerkiksi Pohjanmaan
rakennusyhtiöt ovat epävirallisesti kertoneet saavansa sopimuksen,
jossa on ”suojaukset kunnossa" ja samanlainen miina saattaa
olla esimerkiksi Myllyn Parhaan ja Valion Majakka Voima-
osakassopimuksessa, kun Valio on esittänyt sopimuksen vain oikeutena
ostaa omakustannussähköä.
Asiakirjoissa on myös Fennovoiman ja kunnan välinen sopimus, jossa Fennovoima ja kunta sopivat tietystä sijoituksesta ja MW osuudesta. Tämä sopimus kattaa kuitenkin vain rakennusvaiheen kulut, eikä rajoita sijoittajan vastuuta http://dynasty.haapavesi.fi/djulkaisu/kokous/2015410-9-6.PDF
Ilmeisesti Haapavedellä koettiin ratkaistuksi sopimuksen riskit, kun niitä ei juuri ole esitelty. Valtuutetuille ei kerrottu sopimuksessa suoraan Haapavedelle tulevista todellisista riskeistä, kuten Mankala-riski, 75 % vieras pääoma eli yli 4,5 MEur velkasijoitus,josta kaupunki vastaa Mankala-periaatteella sekä takuuhinnan loppuminen 12 vuoden jälkeen.
Takuuhinta on korkea 50 Eur/MWh ja saattaa muodostua tappiolliseksi markkinaennusteiden mukaan. 12 vuoden jälkeen tappioriski kasvaa entisestään,jos sähkön hinta on 10 Eur/MWh alle omakustannushinnan, niin tappiota tulee oin 100 000 Eur /vuosi/MWh.
Fortum sijoittaa 300 miljoonaa, koska saa ehkä mahdollisesti 6 miljardilla vesivoimaa, kun taas Outokumpu ja SSAB-Ruukki ehkä kärkkyvät pienehköinen osuuksineen suurina sähkönkuluttajina sähkön hinnanromahtamista ylituotannolla. Oulun valtuuston papereista tiedetään,että Fennovoimalla on kaksi osakesarjaa,joilla on eri kulurakenne ja perustuen Kremlin julkaisuun voidaan olettaa, että jopa Mankala-vastuusta irroitettu osakesarja on Rosatomilla. Olun papereissa Oulu Energia kertoo, että Mankalaveroedun kannssakin hankeen kannattavuutta ei voi osoittaa.
Tässä pelissä Haapavesi tai muut kunnat eivät saa kylkijäisiä,mutta kantavat merkittävät tappioriskit. Vaaravyöhykkeessä ovat Kalevan mukaan Pyhäjoki, Kalajoki, Siikajoki ja Oulainen. Jos kunta haluaa edullista sähköä niin Mankala-riski kannattaa ottaa reilusti erillisenä yhtiönä olevaan sähköyhtiöön, niin ei ole koko kunnan omaisuus vaarassa. Toisaalta riskittömämpiä Fennovoimaosakkeita, ilman lisäsijoitusvelvoitteita saa luopuneilta osakkailta kuten Kuopiolta todennäköisesti puoleen hintaan tai halvemmalla. Mukana ei tällöin tule Rosatomin lainalla ostettavaan kolminkertaista (75%) velkasijoitusta, mutta jos sellaisen haluaa, niin kunta voi ostaa velaksi todennäköiseti paljon paremmalla korolla näitä vähemmän riskin osakkeita.
Asiakirjoissa on myös Fennovoiman ja kunnan välinen sopimus, jossa Fennovoima ja kunta sopivat tietystä sijoituksesta ja MW osuudesta. Tämä sopimus kattaa kuitenkin vain rakennusvaiheen kulut, eikä rajoita sijoittajan vastuuta http://dynasty.haapavesi.fi/djulkaisu/kokous/2015410-9-6.PDF
Ilmeisesti Haapavedellä koettiin ratkaistuksi sopimuksen riskit, kun niitä ei juuri ole esitelty. Valtuutetuille ei kerrottu sopimuksessa suoraan Haapavedelle tulevista todellisista riskeistä, kuten Mankala-riski, 75 % vieras pääoma eli yli 4,5 MEur velkasijoitus,josta kaupunki vastaa Mankala-periaatteella sekä takuuhinnan loppuminen 12 vuoden jälkeen.
Takuuhinta on korkea 50 Eur/MWh ja saattaa muodostua tappiolliseksi markkinaennusteiden mukaan. 12 vuoden jälkeen tappioriski kasvaa entisestään,jos sähkön hinta on 10 Eur/MWh alle omakustannushinnan, niin tappiota tulee oin 100 000 Eur /vuosi/MWh.
Fortum sijoittaa 300 miljoonaa, koska saa ehkä mahdollisesti 6 miljardilla vesivoimaa, kun taas Outokumpu ja SSAB-Ruukki ehkä kärkkyvät pienehköinen osuuksineen suurina sähkönkuluttajina sähkön hinnanromahtamista ylituotannolla. Oulun valtuuston papereista tiedetään,että Fennovoimalla on kaksi osakesarjaa,joilla on eri kulurakenne ja perustuen Kremlin julkaisuun voidaan olettaa, että jopa Mankala-vastuusta irroitettu osakesarja on Rosatomilla. Olun papereissa Oulu Energia kertoo, että Mankalaveroedun kannssakin hankeen kannattavuutta ei voi osoittaa.
Tässä pelissä Haapavesi tai muut kunnat eivät saa kylkijäisiä,mutta kantavat merkittävät tappioriskit. Vaaravyöhykkeessä ovat Kalevan mukaan Pyhäjoki, Kalajoki, Siikajoki ja Oulainen. Jos kunta haluaa edullista sähköä niin Mankala-riski kannattaa ottaa reilusti erillisenä yhtiönä olevaan sähköyhtiöön, niin ei ole koko kunnan omaisuus vaarassa. Toisaalta riskittömämpiä Fennovoimaosakkeita, ilman lisäsijoitusvelvoitteita saa luopuneilta osakkailta kuten Kuopiolta todennäköisesti puoleen hintaan tai halvemmalla. Mukana ei tällöin tule Rosatomin lainalla ostettavaan kolminkertaista (75%) velkasijoitusta, mutta jos sellaisen haluaa, niin kunta voi ostaa velaksi todennäköiseti paljon paremmalla korolla näitä vähemmän riskin osakkeita.
Uusi
riski on Venäjän hallituksen myöntämän rahoituksen rajoittaminen
150 miljardiin ruplaan, jonka piti kattaa 2.4 miljardia euroa,
tarkoittaen ruplan kurssia alhaisimmillaan 62,5 ruplaa euro.
Kuitenkin rupla on jo pudonnut tasolle 75 ruplaan euro. Ukraina, öljy
ja luottoluokitukset eivät lupaa hyvää ruplalle ja venäläinen
rahoitus on sulamassa pois.
Analyysin
teki FT Jari , jolla on yli 10 vuoden käytännän kokemus
kansainvälisistä liikesopimuksista. Natunen toteaa; "Sopimukset
vaikuttavat tehdyn johtamaan huonosti liikeasioita osaavia kuntia
harhaan. Asia selviää, jos pyytää poistamaan sopimuksen
tarkoituksen= eiMankala-vastuuta kunnalle mukaan melko turhilta
näyttävät lauseet ja katsoo, ettei uusia tule. Tilanne on hyvin
samankaltainen kuin muissa Fennovoima-kunnissa, mutta harhautus on
pidemmälle viety riskien tultua julki. Tilannetta voinee myös
verrata Olkiluoto3:n myyntiin, jossa yhdistävänä tekijänä ovat
myös VSFn johtaja Elina Engman, silloin AREVAn edustaja, ja
heikkolaatuiset sopimukset."
"Fennovoima/VSF ei voi ottaa osakkaita ilman Mankala-vastuuta loukkaamatta muiden suomalaisten osakkaiden ja Rosatomin oikeuksia. Pohjanmaan kunnat ja pienyritykset pettävät itseään, jos luulevat, että Fennovoima-Titanicilla on ilmaisia kansipaikkoja. Huomioiden 85% rahoittaja Venäjän talousriskit ydinvoimauskovilla kuntapäättäjillä ei ole Haapaveden tavoin syytä kiirehtiä ostamaan sikaa säkissä."
"Fennovoima/VSF ei voi ottaa osakkaita ilman Mankala-vastuuta loukkaamatta muiden suomalaisten osakkaiden ja Rosatomin oikeuksia. Pohjanmaan kunnat ja pienyritykset pettävät itseään, jos luulevat, että Fennovoima-Titanicilla on ilmaisia kansipaikkoja. Huomioiden 85% rahoittaja Venäjän talousriskit ydinvoimauskovilla kuntapäättäjillä ei ole Haapaveden tavoin syytä kiirehtiä ostamaan sikaa säkissä."
Lähdetiedot:
Sopimuksen kohdat,joilla kunnista tehdään pysyvästi Mankala-vastuullisia
Kohdassa Muut ehdot 8.28 Yleisvelvoitteet.
Sopimuksen kohdat,joilla kunnista tehdään pysyvästi Mankala-vastuullisia
Kohdassa Muut ehdot 8.28 Yleisvelvoitteet.
”Kukin
osakas sitoutuu toimimaan tämän Osakassopimuksen mukaan siten, että
Yhtiö pystyy täyttämään VSF:n osakassopimuksesta ja VSF:n
yhtiöjärjestyksestä johtuvat velvoitteensa, ja ottaa
vastattavakseen tästä johtuvat velvoitteet Yhtiölle.”
Seuraavassa lauseessa selvennetään, että vastuu on omistusosuuden kokoinen yhtiön kokonaisvastuusta. Osakassopimuksessa on toki rajoitettu sijoitus tiettyyn euromäärään ja lisäsijoituksen edellyttävän osakkaiden erillisiä päätöksiä.Osakassopimus on kuitenkin osakkaiden välinen ja kun toisaalla otetaan omistajan vastuut Mankala-yhtiöstä niin tätä vastuuta ei ole rajattu.
Käytännössa sisältö on sama kuin muiden kuntien Mankala-sitoumuksissa, myös siellä väitetään, että muita sijoituksia ei tarvita. Pohjanmaan tapauksessa Mankala-vastuu vain naulataan pysyvästi kuntaan kiinni. Tämä löytyy osakassopimuksen kohdasta 8.31 Sopimuksen päättyminen.
Edelleen kohdan kerrotaan jäävän voimaa sopimuksen lakkaamisen jälkeenkin (eli jos HKS yhtiöon mennyt konkurssiin tai lakkautettu). Eli VSF- yhtiöstä sopimuksella julistettu vastuu Mankala-vastuusta jää voimaan.
Kaleva:
http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/haapavesi-lahtemassa-mukaan-fennovoimaan/687281/
Haapaveden kh-paperit: http://dynasty.haapavesi.fi/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames
Kaupunginhallitus 19.1.2015 kohta 9 Hanhikivi-1 ydinvoimala-hankkeeseen sijoittaminen
Haapaveden kh-paperit: http://dynasty.haapavesi.fi/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames
Kaupunginhallitus 19.1.2015 kohta 9 Hanhikivi-1 ydinvoimala-hankkeeseen sijoittaminen
Tieto
75 % vieraasta pääomasta, josta kunta vastaa Mankala-vastuulla,
kuten KAIKIsta tappioistakin on Turun valtuuston esityksessä.
Oulu
Energia kertoo Oulun kv 16.6.2015 liitteessä takuuhinnan päättymisen
12 vuoden jälkeen ja lainojen (eli vieraspääoma ilmeisesti 75 %)
uudelleen pääomittamiskuluista
katso
asia §48 liite Oulu Energia liikelaitos lausunto:
Haapavedellä
tai muilla Pohjanmaan kunnilla ei ole mitään syytä päättää
nyt, kun rupla ja Venäjän sekä sen rahoituslaitosten
luottoluokitukset ovat syöksyssä.
Uusimpana
ongelmana on Venäjän hallituksen myöntämän rahoituksen
rajoittaminen 150 miljardiin ruplaan, jonka piti kattaa 2.4 miljardia
euroa, eli ruplan kurssia alhaisimmillaan 62,5 ruplaa euro. Kuitenkin
rupla on jo pudonnut tasolle 75 ruplaan euro. Ukrainan sota osoittaa
kiihtymisen merkkejä, ja suurtuottaja Iranin mukaan öljy voi pudota
puoleen, jolloin rupla romahtaisi edelleen erittäin pahasti.
Itar-Tassin
uutinen Venäjän rupla-rahoituksesta
http://itar-tass.com/en/economy/771632
Fennovoiman HKS-osakkaille uskottelema
tilanne: Kunta sijoittaa tavalliseen yhtiöön, joka myy sähköä
markkinoille ja saa osinkoa. Koska kyseessä on tavalline yhtiö
kaaviossa ei ole vastuu nuolta kunnalta Fennvoimalle. Haapaveden
liite http://dynasty.haapavesi.fi/djulkaisu/kokous/2015410-9-4.PDF
Todellinen
tilanne alla Rosatomin näkemyksen mukaan. Hyvin luottokelpoiset
omistajat antavat Fennovoimalle Mankala-takuut (implicit
Mankal-guarantee).
http://2014.atomexpo.ru/en/congress/presentations_of_the_forum/funding
Advantages
of Rosatom solutions and risk management – “Hanhikivi-1” case
study
Dzhomart Aliev, General Director, Rusatom Overseas
Dzhomart Aliev, General Director, Rusatom Overseas
Tämä on myös Kuopion näkemys
asiasta ja kunnan ulkopuolisen yhtiön takuun arvellaan olevan
laiton.
Haapavesi lähtemässä mukaan Fennovoimaan
Äänin 7–3 päätti Haapaveden kaupunginhallitus esittää
valtuustolle, että kaupunki osallistuu Fennovoiman
ydinvoimahankkeeseen Hanhikiven Sähkönmyynti (HKS) Oy:n
kautta.
Haapaveden sijoitus on runsaat 1,5 miljoonaa euroa. Sijoitus oikeuttaa HKS:n osakkeenomistajan arviolta noin yhden megawatin teho-osuutta vastaavaan omistukseen HKS:stä.
Fennovoiman pääomistaja Voimaosakeyhtiö SF (VSF) on tarjonnut eräille Pohjois-Pohjanmaan kunnille mahdollisuutta osallistua Hanhikivi I -hankkeeseen. Se tapahtuisi VSF:n omistajana tulevan Hanhikiven Sähkönmyynti Oy:n kautta.
Pohjois-Pohjamaan kunnista asian valmistelussa ovat olleet mukana Haapaveden, Kalajoen, Oulaisten, Pyhäjoen ja Siikajoen kunnat.
Haapaveden sijoitus on runsaat 1,5 miljoonaa euroa. Sijoitus oikeuttaa HKS:n osakkeenomistajan arviolta noin yhden megawatin teho-osuutta vastaavaan omistukseen HKS:stä.
Fennovoiman pääomistaja Voimaosakeyhtiö SF (VSF) on tarjonnut eräille Pohjois-Pohjanmaan kunnille mahdollisuutta osallistua Hanhikivi I -hankkeeseen. Se tapahtuisi VSF:n omistajana tulevan Hanhikiven Sähkönmyynti Oy:n kautta.
Pohjois-Pohjamaan kunnista asian valmistelussa ovat olleet mukana Haapaveden, Kalajoen, Oulaisten, Pyhäjoen ja Siikajoen kunnat.
Oulun
Energia -liikelaitoksen johtokunnan lausunto osallistumisesta
Fennovoiman ydin-voimahankkeeseen
Kaupunginhallitukselle
on pyydetty Oulun Energia -liikelaitoksen johtokunnalta lausunto
osallistumisesta Fennovoiman ydinvoimahankkeeseen. Oulun Energia
-liikelaitoksen johtokunta on käsitellyt asiaa kokouk-sessaan
5.6.2014.
Oulun
Energia -liikelaitoksen johtokunta esittää lausuntonaan seuraavaa:
Voimaosakeyhtiö
SF on lähettänyt Oulun kaupunginjohtajalle 20.5.2014 päivätyn
kirjeen, jossa se tarjoaa Oulun kaupungille/Oulun Energialle
osallistumismahdollisuutta ydinvoimahankkeeseen Voimaosakeyhtiö SF:n
osakeomistuksen kautta.
Tarjouksessa
ehdotetaan, että omistusjärjestelyt toteutetaan merkitsemällä
yhtiön osakkeita suunnatussa osakeannissa siten, että osakkeita
merkittäisiin yhteensä 16 – 24 miljoonalla eurolla. Osakeannissa
merkit-tävät osakkeet oikeuttaisivat 10 - 15 MW:n
sähköteho-osuuteen voimalaitoksen kapasiteetista.
Oulun
Energian toimesta on perehdytty tarjoukseen ja pyritty selvittämään
osakehankinnan liiketaloudellista kannattavuutta ja hankkeeseen
liittyviä taloudellisia riskejä.
Arviointi
ja johtopäätökset perustuvat sopimusten ja tuotantokustannusten
osalta yhtiöiden antamaan luotta-mukselliseen tietoon, joka on
salassapitosopimuksen alaista.
Voimaosakeyhtiö
SF on esitellyt yhtiön ja Fennovoiman yhtiöasiakirjojen
pääasiallisen sisällön. Voimalaitok-sen toimitussopimukseen (EPC)
ei ole yksityiskohtaisesti tutustuttu.
Osakassopimuksissa
on määritetty osakkaiden oikeudet ja velvollisuudet, vastuut yhtiön
kiinteistä ja muuttu-vista kustannuksista, päätöksenteko
yhtiössä, lunastusmenettely osakkaiden luovutuksessa ja määräykset
yhtiön hallinnosta mm. osakkaan oikeudesta nimetä edustaja yhtiön
hallitukseen.
Fennovoiman
osakkeet jakautuvat kahteen eri osakesarjaan, joilla on eri
kustannusrakenne. Osakassopi-muksessa laitoksen toimittajan omistus
on rajattu alle puoleen.
Yhtiöjärjestykset
ja osakassopimusten keskeiset kohdat vastaavat monien muiden Mankala-
yhtiöiden sopi-muksia. Poikkeuksellista on, että osakassopimuksessa
on sovittu Voimaosakeyhtiön osakkaille kiinteä etukä-teen sovittu
omakustannushinta laitoksen kaupallisen käytön alusta 12 vuodeksi
eteenpäin pois lukien kui-tenkin eräitä laitostoimittajan
vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevia kustannustekijöitä.
Lisäksi osak-kaiden vastuu voimalaitoksen rakennusaikana rajoittuu
vain yhtiön rahoittamiseen etukäteen sovitun rahoi-tussuunnitelman
mukaisesti.
Hankkeeseen
liittyviä riskejä ja niiden vaikutuksia on arvioitu kattavasti
laitoksen tilaajan laatimissa doku-mentissa.
Voimaosakeyhtiöltä
saatujen laitoksen investointi- ja käyttö- ja
rahoituskustannustietojen ja käytettävissä olevien
sähkömarkkinaennusteiden perusteella investoinnin kannattavuutta on
tarkasteltu ns. kassavirran nettonykyarvomenetelmällä.
Investointilaskennan
tulos on herkkä laskennan lähtöarvoille erityisesti, kun kyse on
poikkeuksellisen pitkän pitoajan hankkeesta. Investointipäätökseen
vaikuttavat sen vuoksi merkittävästi investoijan omat näkemyk-set
ja odotukset mm. tulevasta talouden, energiapolitiikan ja
sähkömarkkinoiden kehityksestä. 2
Suoritettujen
tarkastelujen perusteelta ei hankkeen liiketaloudellista
kannattavuutta voitu suoraan osoittaa. Investoinnin tuotto-odotukset
suhteessa hankkeen riskeihin jäävät alhaisiksi arvioinnissa
käytetyillä oletuksil-la.
Investoinnin
kannattavuuden kannalta keskeinen riski on markkinahintariskin ohella
jälleenrahoitukseen koh-distuva riski 12 vuoden
omakustannushintatakuun päättyessä. Yhtiöllä on tuolloin
merkittävästi pitkäaikaista velkaa ja pääomakustannus vaikuttaa
siten ratkaisevasti sähkön omakustannushintaan.
Mankala-yhtiössä
osakkaat sitoutuvat yhtiöjärjestyksen ja osakassopimuksen
mukaisesti vastaamaan kaikis-ta yhtiön kuluista. Sähkö myydään
yhtiön osakkaille omakustannushintaan. Verotettava tulos muodostuu
vasta osakasyhtiöissä sähkön markkinahinnan ja omakustannushinnan
erosta.
Kannattavuustarkastelu
on tehty tässä yhteydessä pelkästään liiketaloudellisin
perustein ja hankkeen muita vaikutuksia mm. aluetalouteen tai muuhun
liiketoimintaan ei ole käsitelty.
Mikäli
Oulun kaupunki päättää hankkia Voimaosakeyhtiön osakkeita ja
osakkuuden taloudelliset riskit jäävät vuodenvaihteessa syntyvän
Oulun Energia Oy:n kannettaviksi, hankkeen taloudelliset vaikutukset
tulee huomioida yhtiölle asetettavissa tuottotavoitteissa.
Oulun
Energia -liikelaitoksen johtokunta
Öljy notkahti taas - Iran valottaa uhkakuvia
Öljyn hinta putosi lähes 5 prosenttia tiistaina sen jälkeen, kun Kansainvälinen valuuttarahasto IMF laski maailmantalouden kasvuennustettaan, kertoo uutistoimisto Reuters.
Öljyn
notkahdusta syvensi myös keskeisen tuottajamaan Iranin vihjaus,
jonka mukaan raakaöljyn hinta voi vajota jopa 25 dollariin
tynnyriltä. Iranin mukaan tämä on todennäköistä, ellei
öljynviejämaiden järjestö OPEC ryhdy toimiin.
Iranin
öljyministeri Bijan
Zanganeh kertoi,
ettei OPEC:in tiedetä harkitsevan öljyn hintaa tukevien toimien
aloittamista.
Brent-raakaöljy
laski 48, 45 dollariin iltapäivällä, kun vielä aamulla
Brent-laadun hinta oli 48,79 dollaria. WTI-raakaöljy vajosi 1,95
dollaria. WTI kohosi 46,74 dollariin tynnyriltä käytyään päivän
aikana vain 46, 23 dollarissa.
Hyvät Haapaveden kaupunginvaltuuston jäsenet
Lähetän
teille tämän viestin liittyen Haapaveden suunnitelmiin lähteä
mukaan Fennovoiman ydinvoimalahankkeeseen, joka on valtuuston
2.2.2015 pidettävän kokouksen asialistalla. En hyväksy Haapaveden
suunniteltua osakkuutta tässä hankkeessa, enkä usko, että
kuntalaiset hyväksyvät rahojensa sijoittamista Fennovoiman erittäin
riskialttiiseen hankkeeseen.
Mahdollisen
Fennovoima-osakkuuuden kohdalla tulee kiinnittää erityistä
huomiota siihen, että Fennovoima on Mankala-yhtiö. Tämä
tarkoittaa, että sijoittajan vastuu ei rajoitu sijoitettuun
pääomaan, vaan sijoittajat vastaavat yhteisvastuullisesti yhtiön
veloista ja vastuista. Jos Fennovoima joutuu vaikeuksiin, osakkaat -
Haapavesi mukaan lukien - joutuvat maksamaan kulut omasta pussistaan.
Asiantuntijoiden (mm. kuntaneuvos Pentti Hakulinen ja taloustieteen
professori Matti Liski Aalto yliopistosta) arviota hankkeen
taloudellisista riskeistä kunnille :"Asiantuntija: Kunnat eivät
ymmärrä Fennovoiman riskejä – piikki on auki tappiin asti"
(http://www.suomenmaa.fi/etusivu/7119250.html).
Kannattaa
myös ottaa huomioon, että ydinsähkön kannattavuus ja kilpailukyky
on laskenut esimerkiksi Olkiluodon ydinvoimaloissa (joiden tuottama
sähkö on hinnaltaa huomattavasti edullisempaa kuin Fennovoiman
arvioitu sähkön hinta). Ydinvoiman kannattavuuden heikentyminen on
yksi syy esim. TVO:n tammikuun alussa aloittamille
yt-neuvotteluille:http://www.mtv.fi/uutiset/talous/artikkeli/teollisuuden-voima-aloittaa-isot-yt-neuvottelut/4675230 .
Fennovoiman tarjoama osakkuussähkö on kallista, ja tuoton saaminen
sijoutukselle olisi erittäin epätodennäköistä. Tällä hetkellä
Nord Poolin sähköpörssistä voisi ostaa sähköä vuodelle 2023
hintaan 35e/mWh, mikä on huomattavasti alle Fennovoiman tarjoaman
hinnan
(http://www.talouselama.fi/uutiset/mita+saa+kun+sijoittaa+miljoonan+fennovoimaan+vastaus+voi+yllattaa/a2248360).
Ei kai mielestänne ole järkevää sitoa tällä hetkellä
tuottavasti sijoitettuja Repo-rahoja tähän riskihankkeeseen, josta
mahdollisesti saatavasta sähköstä joutuisitte maksamaan selkeästi
markkinahintoja korkeampaa hintaa?
Fennovoiman
suurin yksittäinen osakas on venäläinen ydinvoima- ja ydinaseyhtiö
Rosatom, joka on kokonaan Venäjän valtion omistuksessa. Kun
pohditte suhtautumistanne Fennovoiman hankkeeseen, kannattaa ottaa
huomioon myös se,että Rosatom on erittäin tiukasti Putinin ja
Kremlin valvonnassa, ja että se vastaa myös Venäjän ydinaseista
(http://www.hs.fi/ulkomaat/a1410844053566?jako=1d73f1798bfa5131bbfaf887aea51cab).
Ukrainan kriisi lisää myös Fennovoiman hankkeen riskejä, ja on
täysin mahdollista, että Rosatom voi joutua EU:n pakotelistalle
(http://www.tekniikkatalous.fi/energia/yle+pakotteet+voivat+vaikuttaa+venajan+kansainvalisiin+sopimuksiin++miten+kay+fennovoiman/a977786,
ja http://www.tekniikkatalous.fi/energia/raahen+seutu+uudet+venajapakotteet+voisivat+uhata+fennovoimaa/a1043280).
Talouspakotteilla voi olla myös vaikutuksia Rosatomin hankkeen
rahoitukseen.
Enemmistö
suomalaisista vastustaa ydinvoiman lisärakentamista
(http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2013/11/01/te-jo-enemmisto-suomalaisista-vastustaa-lisaydinvoimaa/201315231/12),
ja Ukrainan kriisi on vaikuttanut negatiivisesti Fennovoiman hankkeen
kannatukseen kansalaisten keskuudessa, eli yli 60% äänestäjistä
hyllyttäisi Fennovoiman hankkeen täysin
(http://seura.fi/puheenaihe/seuran-gallup-kansa-ottaisi-fennovoimasta-aikalisan/).
Toivoisin,
että päätöstä muodostaessanne tutustuisitte kattavasti alla
oleviin Fennovoiman hanketta käsitteleviin raportteihin ja
artikkeleihin, esimerkiksi Ympäristöministeriön Fennovoiman
PAP-hakemuksesta (2014) antamaan palautteeseen
(http://www.tem.fi/files/40171/Ymparistoministerion_lausunto_16.5.2014.pdf).
STUK on puolestaan todennut lausunnossaan, että Rosatomin tarjoamaan
ydinvoimalaitokseen joudutaan tekemään muutoksia
turvallisuuspuutteiden takia, ja että tämä suurentaa hankkeen
viivästymisriksiä entisestään
(http://yle.fi/uutiset/paajohtaja_stukin_vaatimuksilla_voi_olla_vaikutuksia_fennovoiman_aikatauluun/7258946),
ja että Fennovoiman organisaatio ja ydinvoimaosaaminen eivät ole
riittäviä hankkeen turvalliseen toteuttamiseen
(http://www.kaleva.fi/uutiset/talous/stuk-fennovoiman-organisaatio-on-liian-ohut/665273/).
Haluan
myös muistuttaa siitä, että Fennovoiman ja Rosatomin hankkeessa on
edelleen paljon avoimia kysymyksiä, yhtenä suurimmista
Fennovoimalta puuttuva korkea-aktiivisen ydinjätteen
loppusijoitusratkaisu, johon rakentamisluvan hakeminen on kuitenkin
ehdollistettu. Hankkeen ympärillä on vellonut keskustelu mm.
Fennovoiman tilaamasta, Rosatom-TVELin kierrätetystä uraanista
valmistamasta ydinpolttoaineesta. Sveitsiläinen Axpo lopetti tämän
polttoaineen tilaukset, koska sille ei myönnetty lupaa tutustua
olosuhteisiin Tseljabinskissä Majakin alueella, jossa ko. polttoaine
valmistetaan (ks.
mm:http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/fennovoima-valitsi-polttoaineeksi-kierratetyn-uraanin-stuk-yllattyi/654642/ jahttp://www.nzz.ch/aktuell/schweiz/atomdebatte-axpo-bezieht-kein-uran-mehr-aus-majak-1.18230040).
Majakin alue, jossa tapahtui Kystymin ydinonnettomuus vuonna 1957, on
yksi maailman saastuneimmista alueista, ja sieltä vuotaa edelleen
radioaktiivisia aineita
ympäristöön: http://fi.wikipedia.org/wiki/Majak.
Vaikka
Rosatomin edustajat mielellään kuvaavatkin yhtiötä maailman
johtavaksi ydinreaktorien rakentajaksi, sen ydinvoimalahankkeissa eri
puolilla maailmaa on ollut lukuisia ongelmia, ja julkisuudessa on
esitetty myös epäilyjä sen mahdollisuuksista viedä näin monta
samanaaikaista ydinvoimaprojektia kunnialla ja turvallisesti loppuun.
Esimerkiksi Vietamissa Rosatomin ydinvoimalahanketta on lykätty
usealla vuodella turvallisuuteen liittyvien ongelmien takia
(http://www.rferl.org/content/russia-vietnam-nuclear-delay/25231766.html).
Turkissa Rosatomin ydinvoimalahanke myöhästyy mm. YVA-selvityksen
puutteiden takia
(http://www.reuters.com/article/2013/10/08/us-turkey-nuclear-delay-idUSBRE9970D120131008)
ja Intiassa Rosatomin alihankkijan Zio Podolskin toimittamien
viallisten, kakkoslaatuisten osien takia, jotka saattavat pahimmassa
tapauksessa vaarantaa reaktorin turvallisen käytön
(http://www.newindianexpress.com/opinion/Resolve-Koodankulam-issues/2013/04/19/article1551164.ece#.UwPWirT9GUk).
Rosatom onkin ryvettynyt korruptioskandaaleissa, ja Venäjän
sisäministeriön suorittamissa tutkimuksissa on paljastunut mm. että
Rosatom on käyttänyt suunnittelutöissään opiskelijatyövoimaa,
mikä on puolestaan nostanut esiin huolen laitoksen ja polttoaineen
turvallisuudesta
(http://www.kauppalehti.fi/etusivu/ruotsissa+nousi+kohu+rosatom-skandaaleista/201402626657).
Toivoisin
vielä lopuksi, että tutustuisitte suomalaisen professoriryhmän
raporttiin "Kasvua ja Työtä Uudella Energiapolitiikalla"
(http://www.proliitto.fi/media/assets/pdf/valiaikaiset/embargo-kasvua-ja-tyo-cc-88llisyytta-cc-88-uudella-energiapolitiikalla.pdf),
joka on herättänyt paljon kiinnosutsta myös suomalaisissa
yrityksissä
(http://www.taloussanomat.fi/porssi/2014/05/15/suomalaisyrityksia-liittyi-uudistusmielisten-energiaprofessorien-tukiryhmaan/20146879/170),
ja pyrkisitte kaikissa kunnan päätöksissä edistämään
hajautetun uusiutuvan energiatuotannon rakentamista.
Toivon,
että punnitsette asiaa todella tarkkaan, ja päätätte olla
lähtemättä mukaan Fennovoiman ydinvoimalahankkeeseen.
Lisää artikkeleita eri lähteistä:
Asiantuntija: Kunnat eivät ymmärrä Fennovoiman riskejä – piikki on auki tappiin asti
AA
30.09.2014
10:13
Kunnat
eivät ymmärrä, millaisia riskejä ne ottavat päästäessään
omistamansa energiayhtiöt mukaan Fennovoiman ydinvoimahankkeeseen,
vantaalainen kaupunkineuvos Pentti Hakulinen sanoo.
– Monien
energiayhtiöiden johto haluaa vaieta asian kuoliaaksi.
Fennovoima,
kuten iso osa muistakin suomalaisista energiayhtiöistä, toimii
Mankala-periaatteella.
Siinä
yritys jakaa omistajilleen osingon sijaan omakustannushintaista
sähköä. Malli on voimalayhtiöille verotuksellisesti edullinen.
Monien energiayhtiöiden johto haluaa vaieta asian kuoliaaksi. (Pentti Hakulinen)
TAVALLISESSA osakeyhtiössä
sijoittajan vastuu yhtiön veloista rajoittuu sijoitettuun pääomaan.
Konkurssiyhtiön
osakkeiden arvo voi pudota nollaan, mutta sijoittajien muu omaisuus
on turvassa.
Toisin
on Mankala-yhtiössä, Hakulinen kertoo. Niissä sijoittajat
vastaavat yhteisvastuullisesti yhtiön veloista ja vastuista sekä
esimerkiksi käyttö- ja huoltokustannuksista.
Hakulisen
mukaan vain harvat päättäjät ymmärtävät, millaiseen suohon
ongelmiin ajautunut ydinvoimayhtiö voi viedä omistajansa, jotka
joutuvat kuittaamaan yhtiön velat ja kulut.
SUOMENMAAN tietojen
mukaan kuntien energiayhtiöt omistavat Fennovoimasta jopa 40
prosenttia.
Kuntien
omistamat yhtiöt saavat markkinoilta yleensä edullista lainaa. Tämä
johtuu siitä, että niitä ei perinteisesti ole päästetty
konkurssiin.
Jos
tästä periaatteesta halutaan pitää kiinni voimalayhtiön
ajautuessa vaikeuksiin, joutuvat kunnat paikkaamaan tytäryhtiöidensä
taloutta omasta pussistaan.
Kunnat
ovatkin toivottuja kumppaneita Mankala-yhtiöihin, koska niillä on
verotusoikeus. Piikki on tarvittaessa auki syvälle asukkaiden
taskuihin.
HAKULINEN on
kuntien tilintarkastusyhtiö Audiatorin entinen toimitusjohtaja ja
Kajaanin entinen kaupunginjohtaja.
Energia-asioihin
hän perehtyi energiayhtiö Graninge Kainuun hallituksen
puheenjohtajana.
Hän
kummastelee, miksi kunnat eivät kartoita ydinvoimahankkeen riskejä
kunnolla.
– Jos
riskiselvityksiä ei voida tai haluta tehdä, se on eduskunnalle
riittävä syy olla myöntämättä lupaa näin vahvasti
kuntaomistukseen pohjaavalle hankkeelle, hän toteaa.
AALTO-YLIOPISTON taloustieteen
professorin Matti Liskin mukaan Fennovoima on
omistajilleen suuri riski (Helsingin Sanomat 24.9.).
– On
syytä kysyä, miksi kuntien verorahoilla pelataan tällaista
riskipokeria, Hakulinen sanoo.
Hänen
mukaansa läpi vuosikymmenten on lähdetty siitä, että
veronmaksajien rahoilla ei tehdä riskisijoituksia.
Liski
arvioi, että voimalayhtiö ei ole kannattava ennen vuotta 2040.
Hakulisen mielestä voimalaan sijoitettavia rahoja tarvittaisiin
peruspalveluiden hoitamiseen jo paljon aikaisemmin.
Miksi kuntien verorahoilla pelataan tällaista riskipokeria?(Pentti Hakulinen)
RISKEISTÄ puhuminen
ei ole teoreettista pohdintaa, vaan ne ovat todellisuutta jo nyt,
Hakulinen korostaa.
Tätä
hän perustelee sillä, että pelkästään Olkiluodon ydinvoimalan
kolmannen reaktorin myöhästyminen on tähän mennessä aiheuttanut
omistajilleen Lappeenrannan teknillisen yliopiston arvion mukaan
1,2–1,8 miljardin euron tappiot.
Oma
lukunsa on, että rakennuskustannukset ovat kaksin- tai jopa
kolminkertaistuneet alkuperäisestä suunnitelmasta.
YDINVOIMAHANKETTA on
kunnissa ajettu asukkailta ja päättäjiltä pimennossa, Hakulinen
sanoo.
Hän
käyttää esimerkkinä Vantaan Energiaa, joka päätti vastikään
nostaa omistusosuuttaan Fennovoimasta.
Vantaan
Energian omistavat yhdessä Vantaan ja Helsingin kaupungit, joissa on
yli 800 000 asukasta. Hakulisen mukaan päätöksen
ydinvoimahankkeesta on tehnyt energiayhtiön yhdeksänjäseninen
hallitus.
– Valtuustoja
ei ole vaivattu, eikä myöskään omistajaohjauksesta vastaavaa
kaupunginhallituksen yleisjaostoa. Se on vääryys kunnallishallinnon
pyhiä periaatteita vastaan.
VANTAALAINEN kaupunginvaltuutettu Johannes
Hirvaskoski (kesk.) kertoo, että valtuutetut saivat tietää
omistusosuuden nostamisesta vasta lukiessaan siitä sanomalehdestä.
Tarkastuslautakunnan
varajäsenenä toimiva Hirvaskoski syyttää energiayhtiötä
salailusta.
– Emme
ole saaneet moniin Fennovoimaan liittyviin kysymyksiin vastauksia.
Samuli
Nissilä
Suomenmaa
Suomenmaa
Teollisuuden Voima aloittaa isot yt-neuvottelut
TALOUS JULKAiSTU 08.01.2015 10:36
Ydinvoimayhtiö Teollisuuden Voima (TVO) aloittaa lähes koko henkilöstöä koskevat yt-neuvottelut, jotka voivat johtaa enintään 110 henkilötyövuoden vähennykseen. Yhtiö tavoittelee 15 miljoonan euron säästöä vuotuisiin kuluihin.
Toimitusjohtaja Jarmo
Tanhua perustelee säästötarvetta sillä, että Olkiluodon
tuottaman sähkön kilpailukyky on heikentynyt ja näkymät ovat
epävarmat. Sähkön markkinahinta on laskenut, eikä tilanteen
paranemista ole näköpiirissä lähiaikoina.
-
Lisäksi ydinvoiman tuottamiseen kohdistuvat kustannukset ovat
nousseet ja Olkiluoto 3 -projektin viivästyminen aiheuttaa
huomattavia lisäkustannuksia, Tanhua toteaa tiedotteessa.
TVO:lla
on nyt yhteensä noin 840 työntekijää. Yt-neuvottelujen
ulkopuolelle jäävät ydinvoimalaitoksen käyttövuorojen
henkilöstö, voimalaitospäivystäjät ja STUKin määrittelemät
asemavaltuutetut.
Mitä saa, kun sijoittaa miljoonan Fennovoimaan? Vastaus voi yllättää
Matti
Kankare
16.5.2014
Kannattaako
Fennovoima-ydinvoimahankkeeseen laittaa rahaa kiinni? Nykyisillä
oletuksilla sijoitukselle on vaikea saada kummoista tuottoa.
Ydinvoimayhtiö Fennovoiman Pyhäjoen
ydinvoimahankkeeseen osallistuminen vaatii osakkailta noin miljoonan
euron panostuksen 10 vuoden aikana. Näin laski Ylelle
suomalaisosakkaita hankkeessa edustavan Voimaosakeyhtiö SF:n
toimitusjohtaja Pekka
Ottavainen.
”Emme
ole kovinkaan suuresti julkisuudessa puhuneet siitä, minkälaisella
osuudella Fennovoimassa voi olla mukana, mutta suuruusluokka on, että
kymmenen vuoden aikana pitäisi pystyä sijoittamaan noin miljoona
euroa. Jos mainosmiesmäisesti asian puen: miljoonalla mukaan”,
Ottavainen totesi.
Hyvä
mainospuhe Ottavaiselta.
Kriittiselle
sijoittajalle Ottavainen olisi voinut kuitenkin avata tarkemmin,
mihin sijoittaja itse asiassa hankkeessa sitoutuisi ja minkälaista
tuottoa sijoittaja voisi sijoittamalleen miljoonalle eurolle
ydinvoimalasta saada.
Asia
yksi.
Minkä osuuden voimalan tehosta miljoonalla eurolla saa?
Fennovoima
ei ole kertonut tarkasti, millä hinnalla venäläinen Rosatomvoimalan
rakentaa ja rahoittaa. Oletuksena on edelleen, että teholtaan 1200
megawatin ydinvoimalan rakentaminen maksaa noin kuusi miljardia
euroa.
Pörssiyhtiö Outokumpu kertoi,
että se ostaa voimalan tehosta 150 megawattia eli 12,5 prosenttia
noin 210 miljoonalla eurolla.
Jos
tätä lukua käyttää lähteenä, yksi megawatti tehoa maksaa 1,4
miljoonaa euroa. Miljoonalla eurolla saisi siten ostettua voimalan
tehosta noin 0,7 megawattia eli 710 kilowattia (1 megawatti=1000
kilowattia).
Ydinvoimaloiden
kapasiteetin käyttöaste on ollut Suomessa yli 90 prosenttia. Tällä
käyttöasteella laskien vuoden 8760 tunnista ydinvoimala on
käynnissä 7884 tuntia. Eli sijoittajan osuudella ydinmylly tuottaa
sähköä kaavalla 710kW * 7884 h = 5 597 640 kWh vuodessa.
Pyöristettynä
edellä mainittu lukema on 5 600 megawattituntia.
Asia
kaksi.
Mankala-periaatteella toimivassa voimalassa sijoittajat paitsi
investoivat, sitoutuvat eli ovat velvollisia ostamaan sähkön
voimalasta sen omakustannushintaan. Pekka Ottavainen on sanonut, että
Fennovoiman voimalan omakustannushinta on enintään 50 euroa
megawattitunnilta.
Pidetään
lähtökohtana tätä 50 euroa. Sijoittaja sitoutuu ostamaan
voimalasta sähköä 5600 megawattituntia edellä mainittuun hintaan
eli 5600*50 = 280000 euroa.
Sijoittaja
on siis ensin pannut voimalan rakentamiseen rahaa kiinni 10 vuoden
aikana yhteensä miljoona euroa. Tämän jälkeen hänen täytyy
ostaa voimalasta sähköä voimalan omakustannushintaan, joka ainakin
alkuvuosikymmenet on Ottavaisen mainitsema 50 euroa
megawattitunnilta. Voimalan käyttöikä on 60 vuotta.
Sijoittajalle
asia on yksinkertainen silloin, jos hän toimii niin
kuinOutokumpu:
ostaa sähkön omaan käyttöön ja lisäarvo sekä saatava tuotto
syntyy Outokummun tekemistä muista tuotteista. Outokummulle on
tärkeää, että sillä on varma sähköntuotantolähde ja varma
tieto hinnasta vuosikausiksi.
Asia
kolme.
Entä jos sijoittajalla ei ole sähkölle omaa käyttöä, vaan hän
myy sen eteenpäin markkinoille? Nord Poolin sähköpörssissä
määritellään pitkälle, millä hinnalla sähköä ostetaan ja
myydään Pohjoismaissa. Tällä hetkellä vuoden 2023 sähköä voi
ostaa pörssistä noin 35 eurolla megawattitunnilta.
Sähkön
hinta vaihtelee Pohjolassa tosin pitkälti Norjan ja Ruotsin
vesitilanteen sekä kysynnän mukaan eli vuonna 2024 sähkön hinta
tukkumarkkinoilla saattaa olla hyvinkin 50 euroa tai enemmän
megawattitunnilta. Mutta se voi olla myös vähemmän.
Fennovoiman
voimalaan sijoittavalle tämä tieto olisi kuitenkin kullanarvoinen
sijoituspäätöksen tueksi. Tuotto sijoitukselle pitää kuitenkin
ajatella ainakin 20-30 vuoden tähtäimellä, ehkä 40 vuoden
tähtäimellä.
Esimerkiksi
viiden prosentin tuotto miljoonalle eurolle tarkoittaa 50 000 euroa.
Tämä saadakseen sijoittajan pitäisi saada sähköstään
tukkumarkkinoilla ennen veroja ja muita kuluja keskimäärin 60 euroa
megawattitunnilta ja silti pelkän pääoman takaisinmaksuaika olisi
parikymmentä vuotta.
Jos
Suomi takaisi Ison-Britannian tavoin ydinsähköön investoiville 109
euron megawattituntihinnan 30 vuodeksi tai edes tuulisähkölle
annettavan 83,5 euroa 12 vuodeksi, niin miljoonan euron sijoituksessa
voisi olla jotain järkeä.
HS-ANALYYSI:
Fennovoiman vähemmistöomistaja Rosatom on Putinin tiukassa ohjauksessa
Venäjän valtiollinen atomienergiayhtiö vastaa myös Venäjän ydinaseista
HELSINGIN
SANOMAT
Fennovoiman laitetoimittaja
ja vähemmistöomistaja Rosatom on harvinaisen tiukasti Kremlin
ohjauksessa jopa Venäjän valtion energiayritykseksi.
Yhtiön
korkein päättävä elin on yhdeksänhenkinen valvontaneuvosto,
johon kuuluu kahdeksan presidentinhallinnon ja Venäjän hallituksen
edustajaa sekä yhtiön toimitusjohtaja. Valvontaneuvoston jäsenet
nimittää presidentti Vladimir
Putin.
Rosatomin
toimiala on herkkä, sillä yrityksen vastuulla on sekä
ydinvoimatuotanto että ydinaseet.
"Tämä
on Venäjän strateginen teollisuuden ala. Öljy ja kaasu ovat toki
myös, mutta ne toimivat puhtaammin bisneslogiikan säännöillä",
sanoo Venäjän energiapolitiikan professori Veli-Pekka
Tynkkynen Helsingin
yliopistosta.
Ydinvoimalan toimittaminen
Suomeen on valtionyritykselle merkittävää paitsi taloudellisesti
myös poliittisesti.
Ydinvoima
on yksi Venäjän harvoista korkean teknologian vientituotteista, ja
Suomen tiukkoina tunnettujen ydinvalvontaviranomaisten hyväksymä
laitos olisi hyvää mainosta venäläiselle ydinosaamiselle.
Voimala
olisi Rosatomin ensimmäinen Aasian ja entisen itäblokin maiden
ulkopuolella. Aiemmin Rosatom on rakennuttanut voimalan esimerkiksi
Iraniin, jonka ydinohjelman rauhanomaisuutta epäillään lännessä.
Rosatom
perustettiin vuonna 2007, kun ydinenergiaministeriön toimiala
muutettiin valtionyritykseksi duumassa hyväksytyssä
uudelleenjärjestelyssä. Ydinvoimatuotanto ja ydinaseet ovat perua
Neuvostoliiton ydinohjelmasta.
Rosatomin
synnyttäneen lainmuutoksen esitteli silloin toista
presidenttikauttaan lopetellut Putin, joka palautti 2000-luvulla
muitakin energiayrityksiä suurliikemiehiltä takaisin valtion
hallintaan.
Ukrainan sota
on herättänyt pelkoa, voiko Venäjän valtio käyttää Rosatomin
toimittamia ydinvoimaloita ulkopoliittisena painostuskeinona
Gazpromin kaasutoimitusten tavoin.
Suomen
pääministeri Alexander
Stubb ei
sunnuntaina antamansa lausunnon mukaan tähän usko. Stubb sanoi
pääministerin kyselytunnilla, että myös Ukrainassa jopa 50
prosenttia sähköstä tulee Rosatomin tuottamasta ydinvoimasta, eikä
ongelmia ole kriisin aikana ollut.
Vaikka
suoraa painostusta ei esiintynyt, Tynkkysen mukaan Rosatomilla on
ollut poliittista vaikutusta myös Ukrainassa.
"Kun
Rosatom tuottaa valtaosan Ukrainan sähköenergiantuotannosta, on
selvää, että Ukrainan liikkumatila kaasusopimuksen suhteen on
kapeampi", Tynkkynen sanoo.
Yhdysvallat
ja Britannia jäädyttivät ydinvoimayhteistyön Rosatomin kanssa
keväällä Venäjän vallattua Krimin niemimaa Ukrainalta.
Huolta on
herättänyt myös vuosikymmenien sitoutuminen venäläistoimittajaan.
Rosatomin pääjohtaja Sergei
Kirijenko sanoi
tammikuussa presidentti Putinille uskovansa, että Suomeen
rakennettava ydinvoimala olisi käytössä jopa 80 vuotta. "Tämä
tarkoittaa, että toimitamme polttoainetta [uraania] ja suoritamme
kunnostus- sekä korjaustöitä 80 vuoden ajan", Kirijenko sanoi
Kremlin julkaiseman keskustelun mukaan.
Yle: Pakotteet voivat vaikuttaa Venäjän kansainvälisiin sopimuksiin - miten käy Fennovoiman?
Ylen uutisten mukaan länsimaiden asettamat pakotteet saattavat vaikuttaa Venäjän ydinsopimuksiin ulkomaiden kanssa. Näin kerrottiin Ylen mukaan Venäjän valtion Rosatom-korporaatiosta torstaina.
Rosatomin
tytäryhtiö Rusatom
Overseasin
osallistuu Pyhäjoelle kaavaillun ydinvoimalan rakentamiseen.
Aikataulun mukaan ydinvoimala tuottaisi sähköä vuonna 2024. Yhtiön
johtajan Sergei Kirijenkon mukaan yhtiön kansainvälisistä
sopimuksista osa voi joutua poliittisten rajoitusten kohteeksi
Ruotsissa nousi kohu Rosatom-skandaaleista
ma 10.2.2014 16:28 | Päivitetty ma 10.2.
Rosatomin
näyttely Atomexpo 2013 -näyttelyssä Pietarissa.
Ruotsissa
on noussut kohu Vattenfallin ydinpolttoainekaupoista venäläisen
Rosatomin kanssa. Rosatomia on rakentamssa Fennovoimalle ydinvoimalaa
myös Suomeen.
”Skandaaliyhtiöksi”
Ruotsissa leimattu Rosatom on myös Suomeen
suunnitellun Fennovoimanydinvoimalatoimittaja.
Dagens
Industri -lehti kirjoittaa tänään maanantaina pääjutussaan
Rosatomin ympärillä kuohuvista skandaaleista, joista suurin on
korruptioon liittyvä kavalluspetos. Ruotsalaisia huolestuttaa
korruption ja muiden ongelmien mahdollinen vaikutus Rosatomin
Vattenfallille myymän ydinpolttoaineen turvallisuuteen. Ruotsi on
ensimmäinen eurooppalainen länsimaa, joka on solminut Rosatomin
kanssa sopimuksen uudenlaisen ydinpolttonesteen ostamisesta.
Päätös
itsessään on jo puhuttanut Ruotsissa, sillä maan päätös
ydinpolttoaineen käytöstä on EU-politiikan vastaista: EU kun
pyrkii vähentämään riippuvuuttaan venäläisestä
energiantuonnista.
Sekä
Vattenfall että Rosatom ovat kummatkin valtiollisia yhtiöitä.
Nyt
Rosatomin ympärillä pyörivä korruptioskandaali on noussut
valtakunnan tason puheenaiheeksi Ruotsissa. Venäläinen
uutistoimisto Itar-Tass kertoo, että Rosatomia ravistelee törkeäksi
luokiteltava kavallustapaus. Yhtiön työtekijöitä on ollut mukana
kavaltamassa 50 miljoonan ruplan eli miljoonan euron arvoista summaa.
Asiasta käydään parhaillaan oikeutta ja syytettyjä uhkaavat jopa
kymmenen vuoden vankeustuomiot.
Venäjän
sisäministeriö on myös vahvistanut rikosvyyhdessä paljastuneen,
että Rosatom käyttää suunnittelussaan opiskelijatyövoimaa. Tämän
pelätään osaltaan vaarantavan ydinpolttoainehankintojen
turvallisuutta.
Rosatomin
korruptioskandaali ei ole yhtiössä ensimmäinen. Venäläisetkin
mediat kirjoittavat, että korruption esiintyminen ylipäänsä on
vaaraksi yleisen ydinturvallisuuden kannalta. ”Tämän, jos
minkä, pitäisi kiinnostaa niin Vattenfallia kuin Ruotsin
valtiotakin”, Dagens Industri kirjoittaa. Valtio kun on sitoutunut
noudattamaan monia eettisiä periaatteita, jotka koskevat myös
niiden materiaalitoimittajia.
-----Alkuperäinen
viesti----- Lähettäjä: Lähetetty: 23. huhtikuuta 2014 0:26
Vastaanottaja: kuuleminen@tem.fi Aihe: YVA-palaute, Diaarinumero:
TEM/1965/08.04.01/2013 Työ- ja elinkeinoministeriö PL 32 00023
Valtioneuvosto kuuleminen@tem.fi Asia: Fennovoima Oy:n
ydinvoimalaitoshankkeen Ympäristövaikutusten arviointiselostus 2014
Diaarinumero: TEM/1965/08.04.01/2013
Haluan
huomauttaa Fennovoima Oy:n ydinvoimalaitoshankkeen
ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta alueen mökkiläisenä
ja aktiivisena käyttäjänä seuraavaa: Vaikutukset alueen talouteen
tulisi esittää siten, että päätöksentekijöille muodostuisi
selkeä kuva hankeen todellisista vaikutuksista mm. työllistävyyteen
erityisesti paikallisella tasolla. Uutisoinnissa on useaan otteeseen
viitattu siihen, että paikallinen työllistävyysvaikutus on hyvin
epävakaalla pohjalla. Hanketta ei voi perustella
työllistävyysvaikutuksella, mikäli toimijalla ei ole minkäänlaista
sitoumusta asian suhteen. YVA-selostuksessa on jätetty täysin
käsittelemättä 0-vaihtoehdon kohdalla uusiutuvien energiamuotojen
vaihtoehto, joka on mm. helmikuussa julkaistussa Kasvua ja
työllisyyttä uudella energiapolitiikalla -raportissa keskeisessä
osassa. Sitä vastoin 0-vaihtoehdon ratkaisuna esitellään
yksinomaan kivihiililahteen käyttäminen, joka osoittaa nykytiedon
valossa erittäin kapeakatseista ajattelua. Yva-selostuksesta saa
täysin väärän kuvan vaihtoehtoisista keinoista tuottaa tarvittu
sähkön määrä kustannustehokkaasti ja kansantaloutta tukevalla
tavalla.Riippuvuuden vähentäminen venäläisestä sähköstä ja
sähköntuotannon omavaraisuus eivät kasva sillä, että Fennovoima
pyrkii muiden vaihtoehtojen kariuduttua viemään hankettaan
eteenpäin valitsemalla ydinvoimalaitoksen toimittajaksi venäläisen
valtionkorporaation, valitsemalla saman yhtiön vähintään 1/3
omistajaksi ja ottamalla hankerahoituksen ¾ samoista venäläisistä
lähteistä. Sen lisäksi yhtiö on jo sitoutunut polttoainehankintaa
saman yhtiö tytäryhtiön kautta. Korkea-aktiivisen polttoaineen
loppusijoituskysymys ei ole edistynyt vuonna 2010 myönnetyn
PAP-luvan jälkeen. Myös matala-aktiivisten jätteiden
loppussijoitus sekä korkea-aktiivisen jätteen välivarastointi
laitospaikalla on jäänyt hyvin vähäiselle huomiolle asian
luonteen huomioonottaen. Fennovoima Oy:n hankkeen
ympäristövaikutuksia arvioitaessa ei ole tiedossa, onko hanke
nykyisessä muodossaan valtioneuvoston ja eduskunnan tekemän
harkinnan perusteella yhteiskunnan kokonaisedun mukainen, toisin kuin
yhtiö tässä YVAselostuksessaan antaa ymmärtää. Yhteenvetona
totean, että Fennovoima Oy:n teettämä toinen ympäristövaikutusten
arviointiselostus ei ole sellainen, jolla voitaisiin perustellusti
osoittaa Fennovoiman ydinvoimalaitoksen tarpeellisuus, turvallisuus
ja hyväksyttävyys. Arvioitujen ympäristövaikutusten voidaan
todeta olevan haitoiltaan ja riskeiltään siinä määrin suuret
verrattaessa hakkeen mahdollisiin hyötyihin, että hankeen
totuttamiselle ei ole edellytyksiä. Oulussa 23.4.2014