Pohjois-Suomen
hallinto-oikeus Kunnallisvalitus
Isokatu 4, 3 krs
90100 Oulu
Arvoisa Pohjois-Suomen hallinto-oikeus
Vaadin, että Pohjois-Suomen
hallinto-oikeus kumoaa Haapaveden kaupunginvaltuuston 10.11.2014
tekemän päätöksen kaupunginjohtajan valinnasta (kvalt § 43
10.11.2014), sekä palauttaa kaupunginjohtajan valintaprosessin
takaisin kaupunginhallituksen valmisteltavaksi siten, että
valtuustolla on mahdollisuus perehtyä kaikkiin ehdokkaisiin, ja että
valtuutetuilla on kaikki valintaa varten tarvittava tieto hakijoista
päätöstä tehtäessä.
Katson, että Haapaveden
kaupunginhallitus on menetellyt virheellisesti kaupunginjohtajan
valintaprosessissa. Kaupunginjohtajan valinta kuuluu
kaupunginvaltuustolle. Meille valtuutetuille ei kuitenkaan ole
annettu minkäänlaista tietoa yhdestäkään hakijasta koko
prosessin aikana. Tiedossa on ollut vain, että hakijoita on ollut 13
ja 2 on antanut suostumuksensa kaupunginjohtajaehdokkaaksi. Ainoa
tieto, minkä me valtuutetut olemme saaneet ovat 5
kaupunginhallituksen haastatteluun kutsuman ehdokkaan nimet (khall
22.09.2014). Kaikki valtuutettujen saama tieto ilmenee liitteenä
olevista khall- ja valtuuston pöytäkirjoista. Näillä tiedoilla
olisi pitänyt valinta suorittaa, ja niin asiassa kävikin.
Valtuuston puheenjohtaja esitti valintakokouksessa, että vaali
suoritetaan, mikäli joku esittää jotain muuta henkilöä, kuin
hallituksen esittämää ehdokasta Antti-Jussi Vahtealaa. Ihmettelen,
millä perusteella kukaan olisi voinut esittää vastaehdokasta, kun
ei ole tiedossa kuin 5 hakijan etu- ja sukunimet? Hakijoita oli
kaikkiaan 15, joiden kaikkien olisi pitänyt olla mukana valtuuston
käsittelyssä. Valituksi tullut Antti-Jussi Vahteala oli ainoa
hakija, joka tunnettiin, hänen työuransa Haapavedellä johdosta.
Tämän puheenjohtaja toikin valintaa suoritettaessa esille, että
”kaikkihan me Antti-Jussi Vahteala tunnetaan.”
Haapaveden kaupungin hallintojohtaja
Liisa Hankonen, joka toimi tämän asian käsittelyssä esittelijänä,
totesi valtuustolle, että asiakirjoja ei ole voinut toimittaa, koska
ne sisältävät salassapitovelvollista tietoa. Vaadinkin
hallintojohtajaa nimeämään ja yksilöimään hallinto-oikeudelle, mikä
tieto näin merkittävää julkista virkaa hakiessa on salaista ja
millä perusteella? Jos jonkun kohdalla tällaista tietoa esiintyisi
(mikä on epätodennäköistä), olisi esittelijä voinut poistaa
hakupapereista nämä ”salaiset tiedot.” Valtuutettuja koskevat
samat salassapitovelvollisuudet kuin virkamiehiäkin. Näin ollen
salassapitovelvollisuuskaan ei voi, eikä saa olla esteenä tietojen
luovuttamisesta valtuutetuille. Salassapitovelvolliset asiakirjat
olisi voinut lähettää kirjattuina ja maininnalla
”salassapidettäviä”, kuitenkin niin, että
salassapitovelvollisuus kohdistuisi vain salassapitovelvollisuuden
piirissä oleviin tietoihin. Valtuuston kokouksissahan on sama
käytäntö, että mikäli jonkin asian käsittelyyn liittyy
salassapitovelvollista tietoa, pidetään kokous muilta osin
julkisena, mutta salassapitovelvollisuusasioiden käsittelyn aikana
yleisö poistetaan salista.
Vs. kaupunginjohtaja Maria Sorvisto on
kuulemma lähettänyt joskus valtuutetuille sähköpostitse
tiedotuksen, että valtuutetut voisivat käydä tutustumassa
asiakirjoihin kaupungintalolla. Ensinnäkin useampi valtuutettu on
sanonut, että he eivät muista saaneensa tai lukeneensa tällaista
kirjelmää. Myöskään itse en tällaista muista lukeneeni, ekä
sitä löydy tietokoneelta. Minulla ei ole myöskään nettiyhteyttä
kotona, sillä luovuin DNA:n mokkulaliittymästä alkusyksystä sen
hitaan ja huonon toimivuuden takia. Sähköpostit pyrin lukemaan
työpaikalla niiltä osin kuin ne liittyvät työnkuvaani. Muulloin
sähköpostien lukeminen jää sattumanvaraiseksi. Toisaalta meistä
valtuutetuista suurin osa on mukana työelämässä, eikä näinollen
ole mahdollista lähteä työpaikalta kaupungintalolle asiakirjoja
lukemaan saatikka niihin huolellisesti perehtymään. Tämä vaatisi
palkattoman virkavapaan ottamista työpaikalta, ja se olisi kohtuuton
vaatimus ihmisiltä, jotka tekevät luottamustehtäviä
kaupunkilaisten yhteisen edun eteen.
Esitänkin ihmettelyni siitä, että
näin merkittävää virkaa täytettäessä, ei valtuustoa ole
kutsuttu mukaan valintaprosessiin. Ehdottoman tärkeää hakijoihin
tasapuoliseen tutustumiseen pystyäkseen olisi ollut valtuuston
osallistuminen haastattelutilanteeseen, jossa valtuutetut olisivat
voineet tutustua hakijoihin ja esittää heille kysymyksiä. Miksi
näin ei menetelty?
Haapaveden kaupunginvaltuustolle
pidettiin talousseminaari suljetuin ovin. Tällöin olisi
hallituksella ollut myös mahdollisuus perehdyttää valtuusto
hakijoihin. Näin ei kuitenkaan menetelty, vaan kokouksen päätyttyä
kutsuttiin hiljaisesti valtuustoryhmien johtajat 1,5 tuntia
kestäneeseen palaveriin, missä tämä pieni piiri keskenään
perehtyi 5 haastateltavan tilanteeseen. Miksi valtuuston ohi
käveltiin tässäkin tilanteessa?
Valtuuston kokouksessa 10.11.2014 ei
edelleenkään ollut minkäänlaista tietoa hakijoista; vain
hallituksen esitys Antti-Jussi Vahtealan valitsemiseksi. Ilmoitin
jättäväni asiasta eriävän mielipiteeni huonon valmistelun takia.
Huonon valmistelun takia, ja sen takia, että minulla ei ollut mitään
mahdollisuutta tehdä esitystä kenestäkään ehdokkaasta,
tuntematta heitä ja heidän taustojaan, en hyväksy Haapaveden
kaupunginvaltuuston tekemää päätöstä kaupunginjohtajan
valinnasta.
Vaadin hallinto-oikeutta myös
tutkimaan, onko Haapaveden kaupunginhallitus käyttänyt sille
kuulumatonta päätösvaltaa valintaprosessin tekemisessä,
päättäessään perustaa valintatyöryhmän, jossa hallitus valitsi
itse itsensä kaupunginjohtajan valintaryhmään. Tämä ryhmä teki
esikarsintaa hakijoista, ja päätti, kenet kutsuttiin haastatteluun.
Myöhemmin valintatyöryhmä teki myös päätöksen kahdesta
soveltuvuuskokeeseen kutsuttavasta, joista toisen he toivat ainoana
valtuustoon valittavaksi. Käytännössä katsoen kaupunginjohtajan
on valinnut kaupunginhallitus, jonka toimivaltaan valinta ei kuulu.
Vaadin hallinto-oikeutta myös
selvittämään, ovatko hakijoiden hakemukset
salassapitovelvollisuuden piiriin kuuluvia asiakirjoja, ja onko
hallintojohtaja menetellyt virheellisesti olemalla toimittamatta
mitään tietoa valtuuston jäsenille hakijoista. Olisiko
hallintojohtajan pitänyt toimittaa valtuutetuille hakijoiden
hakemuksista ne osat, jotka eivät lain mukaan ole olleet
salassapitovelvollisuuden piiriin kuuluvia? Mikäli hakijoiden
hakemukset eivät kuuluneet salassapitovelvollisuuden piiriin, vaadin
tutkittavaksi, syyllistyikö hallintojohtaja virkavirheeseen, kun hän
valintakokouksessa ilmoitti asiakirjojen antamatta jättämisen syyksi
niiden salassapidettävyyden.
Katson, että Haapaveden
kunnanjohtajavalinta on tehty virheellisessä järjestyksessä, ja
että asia on ollut niin huolimattomasti valtuustolle valmisteltu,
että valtuustolla ei ole ollut mahdollista valintaa tehdessään
kohdella hakijoita yhdenvertaisesti, vaan olimme tilanteessa, missä
ei annettu vaihtoehtoja, ja valinta päätyi Antti-Jussi Vahtealaan
hänen paikallisen tunnettavuuden takia. Katson myös, että
Haapaveden kaupunginhallitus on ylittänyt toimivaltansa ottaessaan
itselleen kaupunginvaltuustolle kuuluvan roolin asian käsittelyssä.
Katson, että päätös on ollut myös lainvastainen, sillä
hakijoita ei ole kohdeltu yhdenvertaisesti koko prosessin aikana.
Haapavedellä 12.12.2014
Ilkka Repo
Mieluskyläntie 330
86600 Haapavesi
0443782272
Liitteet: Kopio Haapaveden
kaupunginhallituksen ja -valtuuston pöytäkirjasta kaupunginjohtajan
valintaan liittyen, sekä valitusosoitus