Lisää tietoa Pyhäjoen ydinvoimalahankkeesta, Mankala-sopimuksesta ja siihen liittyvistä riskeistä!
Lisätietoa
Pyhäjoen ydinvoimalahankkeesta ja Mankala-sopimuksesta
Fennovoiman
Mankala-ydinvoimalan taloudelliset riskit
”Jos
riskiselvityksiä ei voida tai haluta tehdä, se on eduskunnalle
riittävä syy olla myöntämättä lupaa näin vahvasti
kuntaomistukseen pohjaavalle hankkeelle”,
totesi kuntien tilintarkastusekspertti, kaupunkineuvos Pentti
Hakulinen 30.9.2014 Suomenmaassa. Fennovoiman
periaatepäätöksen valiokuntakäsittely on määrä valmistua aivan
marraskuun lopussa ja Suomen eduskunta äänestänee siitä joulukuun
2014 alussa. Fennovoima Mankala-yhtiönä ei ole mikään tavallinen
osakeyhtiö. Mankala-yhtiöiden joukossakin Fennovoima on
epätasapuolinen poikkeus.
Varmaa
on, että ydinvoimalan enemmistön omistavat kunnat eivät tunne
hankkeen taloudellisia riskejä. Kunnat eivät ole tehneet
asiamukaista riskiarviota. Päätöksen suuruudesta huolimatta
monille kunnanvaltuustoille asiaa ei tuotu lainkaan päätettäväksi.
Päätöksentekijöiltä on salailtu keskeisiä kauppaehtoja, sekä
riski ja kannattavuustietoja, ja/tai päätöksiä on tehty suppeissa
piireissä esim. kunnallisten energiayhtiöiden hallituksissa.
Pyydettäessäkään papereita ei ole saatu nähtäväksi. Kunnat ja
kuntien yritykset pyörivät myös verorahoilla, eikä niitä
päästetä helposti konkurssiin. Viime kädessä ongelmat kaatuvat
valtion syliin. Elinkeinoministeri Jan Vapaavuoren sanoma, että
kuntien ydinvoimaa ei tueta [valtion rahoilla], on kyseenalainen ja
oudoksuttava.
Mankala-yhtiö
on usean yhtiön yhdessä perustama voittoa tavoittelematon
osakeyhtiö, joka tuottaa osakkaille omakustannussähköä osinkojen
sijaan.
Ero
tavalliseen osakeyhtiöön on siinä, että tässä tapauksessa
kunnat/omistajat vastaavat kuluista, vaikka tuotanto olisi
tappiollista ja vaikka eivät edes tarvitsisi Fennovoiman sähköä.
Kunnat ovat mukana rahoittamassa laitoksen rakentamista ja ylläpitoa.
Ne vastaavat yhtiön energian tuotannon aiheuttamista normaaleista
kustannuksista, käyttö- ja huoltokustannuksista, vakuutuksista,
lainoista, ja polttoainekustannuksista omistuksensa suhteessa. Kunnat
joutuvat vastaamaan tuotannon muuttuvista ja kiinteistä
kustannuksista kaikissa olosuhteissa.
Mielenkiintoinen
kysymys on, miten tappiollinen Mankala-yhtiö purettaisiin, kun yhden
tai usemman osakkaan luopuessa jäljelle jääville jäisi suurempi
vastuu. Ilmeisesti ajatus on, että
sitoumus on peruuttamaton, jollei löydy vastaaviin investointeihin
sitoutuvaa maksukykyistä osakasta.
Mankala-osakeyhtiön
tuotto on
käytännön
mukaan verovapaata, mutta verottomuuden edellytys on voiton
tuottamattomuus. Toisaalta Kremlin
Putin-Kiriyenko-keskustelun perusteella Rosatomin johtaja Kiriyenko
väittää Rosatomin saavan osinkoa Fennovoima-Mankala-yhtiöstä.
Tämän ei pitäisi olla mahdollista, koska osinkoa maksetaan
voitosta.
Oulun
kaupunginvaltuuston pöytäkirjassa 16.6.2014 Oulun
Energia-liitteessä kerrotaan, että Fennovoimalla on kaksi
osakesarjaa, joilla on eri kustannusrakenne. Tämä tarkoittanee,
että Rosatomin osakesarjassa voisi olla oikeus osinkoon ja
Kiriyenkon mukaan myös oikeus, muttei siten ilmeisemmin velvoitetta,
ostaa omakustannussähköä.
Jos
34-40 % omistava Rosatom on erotettu Mankala-vastuusta ja –riskistä
ja lisäksi sillä on mahdollisesti osinko-oikeus, tarkoittaa tämä
>50 % suurempaa riskiä ja vastuuta suomalaisille omistajille.
Osakassopimuksen epätasa-arvoisuus kääntää päinvastaiseksi
perustelun, että Rosatom ”tekisi itselleen” hyvän voimalan ja
sen osakkuus/omistus pienentäisi suomalaisten omistajien riskejä.
Jos
sähkön tuotanto on tappiollista, kunnat joutuvat ostamaan sähkön
tappiolla sekä maksamaan lainaosuutensa omasta pääomastaan. (Oulun
Energia -liite). Laina menee maksuun tai sen ehdot on neuvoteltava
uudestaan Rosatomin kanssa kahdentoista (12) toimintavuoden jälkeen.
Fennovoimassa on kuntia ja yhtiöitä, jotka eivät kestä
sopimuksesta seuraavia todellisia vastuita. Jos Rosatom vielä perii
osuutensa voimalan tuotosta osinkona, joka mahdollisesti lasketaan
tulosta ilman pääomakuluja, niin Rosatom saa tukevan otteen
kuntien/valtion omaisuudesta. Lainalla on todennäköisesti myös
melkoinen korko, joka Unkarissa vastaavassa kaupassa on n. 4 %.
Työ-
ja elinkeinoministeriölle (TEM) on huomautettu e.m. ongelmista ja
siltä on pyydetty selvityksiä periaatepäätöksen
täydennyslausunnoissa. TEM ei piittaa lainkaan valtavista
kansantalouden ongelmista.
Ydinvastuu
ja kuntien päätösten ongelmat
Ydinvoimalaonnettomuutta
täytynee pitää muiden laitoshäiriöiden ohella sähkön
tuotantokustannuksena. Sadan (100) % ydinvastuu Suomessa tapahtuvalle
onnettomuudelle tarkoittaisi omistajien vastuuta heidän koko
omaisuudellaan. Omaisuutta voi sähköyhtiöissä ja kunnissa olla
paljon.
TEM
ja VM ovat laiminlyöneet vastuunsa riskiarvioista kuntataloudelle.
Ilmeisesti
pestäkseen kätensä suurelta tulevaisuuden ongelmalta, TEM ja
ministeri Vapaavuori ovat kertoneet useasti, ettei Fennovoiman
kaupallista kannattavuutta tai sopimuksia ole selvitetty, vaan ne
ovat osakkaiden vastuulla.
Kuntataloudesta
johtuen eduskunnalle annetun esityksen talousselvitys on väärä ja
harhaanjohtava.
Edelleen tiedetään esimerkiksi Oulun, Turun ja Rauman
kaupunginvaltuustojen pöytäkirjoista, että kunta- ja
hallintolainsäädännön vastaisesti valtuutetuille ei ole annettu
riittäviä tietoja sijoituksesta, tai edes kauppaehtoja. Tämä on
tapahtunut osin röyhkeästi jopa valtuutettujen vaatimuksista
piittaamatta.
Fennovoimakunnat
ollaan valmiita uhraamaan ydinvoimahankkeen edistämiseksi.
Kansanedustajien
oikeus- ja velvollisuus on selvittää
- Fennovoiman kannattavuusriskit, erityisesti kuntataloudelle ja valtionyhtiö Outokummulle sekä SSAB-Ruukille,
- kuntien päätöksenteossa esiintyneet vakavat virheet, ja
- kuntiin ja valtionyhtiöihin kohdistuvat osakas- ja toimitussopimuksiin liittyvät sopimusriskit, jotka on tuotu esiin myös KESKO:n tytäryhtiön Kestran kiistanalaisen hankkeesta irtaantumisen yhteydessä.
Helsingissä
30.10.2014
Varpu
Kinnunen-Saaritsa
Lea
Launokari
Jari
Natunen
Gerd
Söderholm
Viitteitä: Putin-Kiriyenko keskustelu:
http://eng.kremlin.ru/news/6503
Asiantuntija
Pentti Hakulinen
kuntataloudesta:
http://www.suomenmaa.fi/etusivu/7119250.html
http://www.suomenmaa.fi/etusivu/7119250.html
Oulun
kaupunginvaltuusto asia 48, 16.6.2014
:
http://asiakirjat.ouka.fi/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/pk_asil_tweb.htm?+bid=4750
http://asiakirjat.ouka.fi/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/pk_asil_tweb.htm?+bid=4750
katso
Oulun Energia liikelaitos johtokunnan
lausunto
http://asiakirjat.ouka.fi/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/epjattn_tweb.htm?173035
TEM (Aurela) ei ole perehtynyt osakassopimukseen, jossa takuuhinta on vain 12 vuotta:
http://www.talouselama.fi/uutiset/osakassopimus+paljastaa+tallainen+on+fennovoiman+salattu+hintatakuu/a2267924
http://asiakirjat.ouka.fi/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/epjattn_tweb.htm?173035
TEM (Aurela) ei ole perehtynyt osakassopimukseen, jossa takuuhinta on vain 12 vuotta:
http://www.talouselama.fi/uutiset/osakassopimus+paljastaa+tallainen+on+fennovoiman+salattu+hintatakuu/a2267924
Lisätietoja:
Jari Natunen, puh. 040-77 13 781, njarit@yahoo.com
Fennovoiman riskit
- Kannattavuus edellyttää sähkön hinnan kaksinkertaistumista, puolittuminen on todennäköistä
- Suomalaisten turvallisuuskäytäntöjen mukainen hyväksyntä ja viivästykset
- Ydinjätevastuut ja voimalan purkaminen
- Fennovoiman ja sen omistajien tilanne, jäljelle jäävien taakka voi kasvaa
- Fennovoiman rajoittamaton ydinvastuu Suomessa ja omistajien mankala-vastuu siitä
- Turvallisuuspoliittiset Ukraina-riskit, ja niin liittyvät suomalaiset poliittiset riskit
- Rosatomin mahdolliset kalliit erityisoikeudet
- Oman ja vieraan pääoman tuotto
- Venäläisten luotottajien luottokelpoisuus
- Kansan- ja paikallistaloudellisesti uusiutuva energia on parempi ja työllistävämpi vaihtoehto, investointi estää uusiutuvien kehittämistä
- Ydinsähkö Oulun Energian tuotteena ja kuluttajien vastustus
- Kunnan riskinhallinta ja päätöksenteko korkean riskin hankkeesta valtuustossa
- Mahdollisen ydinonnettomuuden tai terroriteon suorat vaikutukset
Muidenkin omistajien irtautuminen on vielä mahdollista
Sähköyhtiö ja Fennovoima väittää
ja uhkaa, että hankkeesta ei voi irtautua ilman valtavia vahingon
korvauksia ja uhkauksia käräjillä (Fennovoiman Ottavainen KESKOn
irtautumisesta). Jos KSS Energia on toiminut vastuullisesti, sen
sitoumus on ehdollinen ja irtautuminen on mahdollista kuten
Kestra/KESKOlla. Mikäli näin ei ole, juuri nyt on mahdollista
irtautua, kun on 50.2 % eli yli 50 % sitoutuminen ei ollut voimassa
ensiksi Talvivaaran ilmoitettua, että voi sijoittaa (omistus pysyi
50.2 %:ssa), ja erityisesti, koska KESKO on kertonut, että sen
sitoumus oli ehdollinen (Fennovoima laskee KESKOn omistajaksi, koska
keskustelu ongelmasta on käynnissä). Edelleen on tiedossa, että
Rautaruukki on myyty Ruotsiin SSAB:lle, eikä se sitten järjestelyn
toteutuessa ole suomalainen omistaja.
On siten ilmeistä ja todennäköistö, että tosiasiallista 50 % suomalaisten omistajien sitoumusta ei ollut ja Fennovoima on antanut harhaanjohtavaa tietoa omistajapohjasta. Ilmeisesti oikeudellisia vaateita voisi kohdistaa VSF/Fennovoiman johdon toimintaan. Edelleen on ilmeistä, että omistajapako on kaatamassa Fennovoiman, ja jäljelle ei jää tahoa, joka haastaisi poistuneet oikeuteen.
On siten ilmeistä ja todennäköistö, että tosiasiallista 50 % suomalaisten omistajien sitoumusta ei ollut ja Fennovoima on antanut harhaanjohtavaa tietoa omistajapohjasta. Ilmeisesti oikeudellisia vaateita voisi kohdistaa VSF/Fennovoiman johdon toimintaan. Edelleen on ilmeistä, että omistajapako on kaatamassa Fennovoiman, ja jäljelle ei jää tahoa, joka haastaisi poistuneet oikeuteen.
Irtautuminen on myös mahdollista,
koska Fennovoiman mukaan tulevaisuuteen meneviä vastuita ei ole,
jolloin myöskään vahinkoa ei pitäisi voida osoittaa:
http://www.uusisuomi.fi/raha/69202-venaja-tylytti-ydinvoimalla-voisiko-suomessakin-kayda-nain
Table of Contents
1._Fennovoima edellyttää sähkön hinnan kaksinkertaistumista, puolittuminen on mahdollinen
Turun kaupungin selvityksen mukaan
sähkön hinnan pitäisi nousta tasolle 82 Eur/MWh 2035, jotta
Fennovoiman lainat voisi kuolettaa, tällöin pääomakulut on
tarkoitus kuolettaa 15 vuoden aikana.
Vaikuttaa siis siltä, että luvatussa hinnassa 50 Eur MWh ei ole vieraan (tai oman) pääoman lainojen kuoletuksia, näitä ei myöskään mainita Fennovoiman julkaisemissa kuluissa (kaksi lähdettä, lisätiedot kohta 1). Koroista hintaan on ilmeisesti koetettu saada vieraan pääoman korot. Voimalan käyttökulujen lisäksi on mahdotonta saada sekä velkojen kuoletuksia että korkoja mahtumaan hintaan 50 Eur/MWh (laskelma Lisätiedot kohta 1).
Vaikuttaa siis siltä, että luvatussa hinnassa 50 Eur MWh ei ole vieraan (tai oman) pääoman lainojen kuoletuksia, näitä ei myöskään mainita Fennovoiman julkaisemissa kuluissa (kaksi lähdettä, lisätiedot kohta 1). Koroista hintaan on ilmeisesti koetettu saada vieraan pääoman korot. Voimalan käyttökulujen lisäksi on mahdotonta saada sekä velkojen kuoletuksia että korkoja mahtumaan hintaan 50 Eur/MWh (laskelma Lisätiedot kohta 1).
16.12.2013 Kauppalehti, Markedskraft
(katso alla) julkaisi hyvin perustellun artikkelin, jonka mukaan on
mahdollista, että sähkön hinta lähes puolittuu tasolle 24 Eur/MWh
vuoteen 2035 mennessä, ei siis kaksinkertaistu Fennovoiman
kannattavuusoletuksen mukaisesti. Voimalan käynnistämisen jälkeen
mahdollisesti vuonna 2025 hintatasolla 24-27 Eur MWh voidaan maksaa
voimalan käyttökulut, mutta tuskin korkoja. Tappiota tulisi noin 25
Eur /MWh, tai korot kasvaisivat korkoa korolle.
Kun lainaa ei pystytä lyhentämään 12 vuodessa, niin se joudutaan uudelleen pääomittamaan, onko näistä 12 vuoden jälkeisistä lainaehdoista sopimus? Oulun Energian selvityksessä omakustannushinta on voimassa vain 12 vuotta ja tämän jälkeen yhtiöllä on edelleen vieraan pääoman lainaa, josta Oulun Mnakala- osuus alussa on noin 50 MEur.
Kun lainaa ei pystytä lyhentämään 12 vuodessa, niin se joudutaan uudelleen pääomittamaan, onko näistä 12 vuoden jälkeisistä lainaehdoista sopimus? Oulun Energian selvityksessä omakustannushinta on voimassa vain 12 vuotta ja tämän jälkeen yhtiöllä on edelleen vieraan pääoman lainaa, josta Oulun Mnakala- osuus alussa on noin 50 MEur.
Markedskraftin kapasiteettilaskelmia on
myös Kauppalehden nettiversiossa 8.1.2013
otsikolla
"Konkarianalyytikko: Suomi hukkuu liikasähköön". Alkaen Olkiluoto3:sta jokainen ydinvoimala nostaa ylikapasitteettia ja laskee sähkönhintaa ja samalla tuuli-investoinnit lähestyvät ydinvoimalan kapasiteettia. Peperitehtaiden ja metalliteollisuuden saneeraus jatkuu väistämättä. Jos talvet lauhtuvat ilmastonmuutoksen myötä kulutus pienenee edelleen.
http://www.kauppalehti.fi/etusivu/konkarianalyytikko+suomi+hukkuu+liikasahkoon/201401596857
"Konkarianalyytikko: Suomi hukkuu liikasähköön". Alkaen Olkiluoto3:sta jokainen ydinvoimala nostaa ylikapasitteettia ja laskee sähkönhintaa ja samalla tuuli-investoinnit lähestyvät ydinvoimalan kapasiteettia. Peperitehtaiden ja metalliteollisuuden saneeraus jatkuu väistämättä. Jos talvet lauhtuvat ilmastonmuutoksen myötä kulutus pienenee edelleen.
http://www.kauppalehti.fi/etusivu/konkarianalyytikko+suomi+hukkuu+liikasahkoon/201401596857
Oulun hintatiedot, tappio halvan sähkön toteutuessa
Hintatieto n. 20 MEur on non 2-kertaa
Kouvolan sijoitus, joka vastaisi noin 17 MW teho-osuutta (Kouvolassa
MW on halpa muihin verrattuna).
Tappio vuodessa jos sähkönhinta on Markedkraftin mukainen
Tappio vuodessa jos sähkönhinta on Markedkraftin mukainen
Oulun tappio hintasasolla 25 Eur MWh,
jos 50 Eur /MWh olisi voimassa, olettaen 17 MW osuus.
71 MW * 25 Eur /MWh *7916 h = 3364 000 Eur /vuosi + oman pääoman korot 20 MEur *0.04 (arvioitu 4 %) = 800 000 Eur + vastuu vieraan pääoman koroista ja uudelleen pääomittamisesta 18 toimintavuoden jälkeen jos takaisinmaksu ei onnistu (ellei sovittu ja taattu). Vuotuinen käyttöaika 7916 h on Raaseporin luvuista /1o/2013.
Yhteensä 4,164 MEur + vieraan pääoman riskit
71 MW * 25 Eur /MWh *7916 h = 3364 000 Eur /vuosi + oman pääoman korot 20 MEur *0.04 (arvioitu 4 %) = 800 000 Eur + vastuu vieraan pääoman koroista ja uudelleen pääomittamisesta 18 toimintavuoden jälkeen jos takaisinmaksu ei onnistu (ellei sovittu ja taattu). Vuotuinen käyttöaika 7916 h on Raaseporin luvuista /1o/2013.
Yhteensä 4,164 MEur + vieraan pääoman riskit
Rosatomin Fennovoimalla järjestämä laina Oulun osalta
Vieraspääoma 72.5 %/100%
(Rauma/Turku) 17 MW/1200 MW *6000 MEur olisi noin 61,625 miljoonaa
ja kokonaisisjoitus noin 81,625 MEur. Jos lainan lyhennys ei
onnistu, Oulu vastaa Mankala-periaatteen mukaan lainan
takaisinmaksusta korkoineen.
Koska sijoittaja on Mankala-periaatteen vuoksi vastuussa omakustannussähkön hinnasta, ei hankeen edetessä kustannuksilla käytännössä ole kattoa. Kun on investoitu n.6 miljardia euroa, voimala on saatava toiminaan hinnalla millä hyvänsä. Tyypillisesti voimaloiden kustannukset ovat 2-3-kertaistuneet kuten Olkiluoto 3 tapauksessa.
Koska sijoittaja on Mankala-periaatteen vuoksi vastuussa omakustannussähkön hinnasta, ei hankeen edetessä kustannuksilla käytännössä ole kattoa. Kun on investoitu n.6 miljardia euroa, voimala on saatava toiminaan hinnalla millä hyvänsä. Tyypillisesti voimaloiden kustannukset ovat 2-3-kertaistuneet kuten Olkiluoto 3 tapauksessa.
2._Suomalaisten turvallisuuskäytäntöjen mukainen hyväksyntä ja viivästykset
Kyseinen reaktorityyppi on prototyyppi,
jota ei ole valmiina missäään, eikä hyväksytty missään
länsimaissa. Suomalainen turvallisuuskäytäntö edellyttää m.m.
suuren lentokoneen törmäyksen kestämistä ja on tiedossa, että
voimalaitos ei täytä tätä, eikä useita muitakaan kriteerejä.
Näiden suunnittelu johtaa lisäkuluihin ja mahdollisiin
aikatauluviivästyksiin.
Viivästysten ja turvajärjestelyjen
rahoitus ja riidat
Kouvolan kaupunginhallituksen
dokumenttien mukaan omistajien tulee varautua turvajärjestelyihin
liittyiin lisäkustannuksiin. On epäselvää ovatko nykyiset
suomalaiset ja Fukushima-turvajärjestelyt voimalan hinnoissa.
Lisäksi sijoittajan täytyy varautua missäpäin maailmaa
vanhenevissa voimaloissa tapahtuvaan onnettomuuteen ja siitä
seuraaviin uusiin turvallisuuskustannuksiiin.
Vaikka sopimuksissa olisi varauduttua näihin asioihin, saattaa Säteilyturvakeskuksen (STUKin) toiminta johtaa toimittajalle yllätyksiin, kuten AREVAn kanssa on käynyt. Todennäköisesti näihin vedotaan yllättävinä tilanteina ja esteinä n.s. force major. ARAVA ja TVO ovat välimiesoikeudessa miljardien vaatimuksilla. AREVAn tapauksessa Olkluoto3:n aikataulun kertominen on pari kuukautta myöhässä ja ranskalaisten neuvottelutaktiikka vaikuttaa lakolta ja lisäviivästyksellä uhkaamiselta.
Venäjän ratkoessa kauppariitoja keinot ovat kovempia.
3. Ydinjätevastuut ja voimalan purkaminen
Fennovoiman teorian mukaan nämä maksetaan viimeisien käyttövuosikymmenien voitoista. On mahdollista, että Fennovoiman rakennettavaksi tulee oma ydinjätehauta, jonka hinta alkaa n. 3 miljardista eurosta. Lisäksi tulevat voimalan purkukulut jotka alkavat kansainvälisissä esimerkeissä 1-2 miljardista eurosta. Yhteensä kustannukset voivat hyvin olla voimalan rakennuskustannusten luokkaa ja niillä on oltava luotettava budjetti ja rahoitus.
Vaikka sopimuksissa olisi varauduttua näihin asioihin, saattaa Säteilyturvakeskuksen (STUKin) toiminta johtaa toimittajalle yllätyksiin, kuten AREVAn kanssa on käynyt. Todennäköisesti näihin vedotaan yllättävinä tilanteina ja esteinä n.s. force major. ARAVA ja TVO ovat välimiesoikeudessa miljardien vaatimuksilla. AREVAn tapauksessa Olkluoto3:n aikataulun kertominen on pari kuukautta myöhässä ja ranskalaisten neuvottelutaktiikka vaikuttaa lakolta ja lisäviivästyksellä uhkaamiselta.
Venäjän ratkoessa kauppariitoja keinot ovat kovempia.
3. Ydinjätevastuut ja voimalan purkaminen
Fennovoiman teorian mukaan nämä maksetaan viimeisien käyttövuosikymmenien voitoista. On mahdollista, että Fennovoiman rakennettavaksi tulee oma ydinjätehauta, jonka hinta alkaa n. 3 miljardista eurosta. Lisäksi tulevat voimalan purkukulut jotka alkavat kansainvälisissä esimerkeissä 1-2 miljardista eurosta. Yhteensä kustannukset voivat hyvin olla voimalan rakennuskustannusten luokkaa ja niillä on oltava luotettava budjetti ja rahoitus.
Posivan Onkalon hinta oli jo vuonna
2011 yli 3 miljardia euroa, ydinjätekustannuksia on sen jälkeen
tarkistettu ylöspäin.
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/kiista-ydinjatteesta-ja-maailman-kallein-hauta-tanne-fennovoima-haluaa/
Voimayhtiö SF:n johtaja Ottavainen on
sanonut joulukuussa 2013, että ydinjätteisiin on varattu 1 miljardi
vuonna 2070. Tämä ei ole riittävä määrä omaan ydinjätehautaan,
ja osoittaa, että suunnitelma ei ole kestävällä
pohjalla.
http://www.energypost.eu/rosatom-signs-contract-build-nuclear-plant-fennovoima-finland/
4._Fennovoiman ja sen omistajien tilanne, jäljelle jäävien taakka voi kasvaa
http://www.energypost.eu/rosatom-signs-contract-build-nuclear-plant-fennovoima-finland/
4._Fennovoiman ja sen omistajien tilanne, jäljelle jäävien taakka voi kasvaa
Marras- ja lokakuussa 2013 annetut
sitoumukset ovat rauenneet ja osakaskuntien ja yhtiöiden kannattaa
tarkistaa hankkeen kannattavuus ja riskit määräaikaan helmikuun
lopuun mennessä. Fennovoiman kannattavuus perustuu oletuksen sähkön
hinnan kaksinkertaistumisesta vuoteen 2035, kun se markkinaennusteen
mukaan voi puolittua. Osakkaiden riskit riippuvat sähkön hinnan
lisäksi Rosatomin kautta tulevan n. 18 vuoden lainan koroista ja
ehdoista.
Osakkaiden luopuminen. Jo marraskuussa
Fennovoiman suomalaisomistajan VSF:n omistuksessa oli noin 24,6 %
eli noin miljardin euron vajaus. Tällä hetkellä valituksen alla on
ainakin 17.35 % VSF:n omistuksesta (Vantaa, Turku, Rauma, Mäntsälä),
yrityssanneerauksessa olevalla Talvivaaralla on noin 7.5 %
Fennovoimasta ja Outokummun omistusosuudessa vaikuttaa olevan noin
7.5 %-yksikön virhe. Kuluttajien kanssa asioivat yhtiöt kuten
Valio, K-Kauppa ja Myllyn Paras, yhteenä n. 8-9 %, sekä
kunnalliset sähköyhtiöt joutuvat punnitsemaan riskejä
kuluttajaboikoteista, jotka ovat alkaneet facebookissa. Fennovoiman
omistajapohja tulee kaventumaan entisestään.
Jatkavat osakkaat voivat joutua sähköosuuttaan suurempaan sijoitusvastuuseen, ja hanke saattaa kaatua keskeneräisenä aiheuttaen suuria vahinkoja. Viimeisenä mukana pysyville voi ”jäädä Musta Pekka käteen”.
Fennovoimaan jäävien kuntien ja osakkaiden tulee vaatia, että sijoituksien ehtona on, että koko Fennovoiman osakepääoma ja sitä vastaava tuotantoteho on maksukykyisten osakkaiden merkitsemä. Fennovoima yrittänee jatkaa ilman että uudet sijoittavat korvaavat puutuvat sijoitusosuudet. Käytännössä se tarkoittaa, että osakkaat joutuvat kattamaan luopuneiden osakkaiden osuudet ja todennäköisesti 66 % osuutta VSFn osakkaille. Pitävä sitoumus tässä tilanteessa on melkoista uhkapeliä. Samoin on huomattava, että Rosatomin sijoitus on edelleen auki ja sen omat rahoitus päätökset tulevat kuukausien päästä.
Jatkavat osakkaat voivat joutua sähköosuuttaan suurempaan sijoitusvastuuseen, ja hanke saattaa kaatua keskeneräisenä aiheuttaen suuria vahinkoja. Viimeisenä mukana pysyville voi ”jäädä Musta Pekka käteen”.
Fennovoimaan jäävien kuntien ja osakkaiden tulee vaatia, että sijoituksien ehtona on, että koko Fennovoiman osakepääoma ja sitä vastaava tuotantoteho on maksukykyisten osakkaiden merkitsemä. Fennovoima yrittänee jatkaa ilman että uudet sijoittavat korvaavat puutuvat sijoitusosuudet. Käytännössä se tarkoittaa, että osakkaat joutuvat kattamaan luopuneiden osakkaiden osuudet ja todennäköisesti 66 % osuutta VSFn osakkaille. Pitävä sitoumus tässä tilanteessa on melkoista uhkapeliä. Samoin on huomattava, että Rosatomin sijoitus on edelleen auki ja sen omat rahoitus päätökset tulevat kuukausien päästä.
5. Fennovoiman rajoittamaton ydinvastuu Suomessa ja omistajien mankala-vastuu siitä
Fennovoiman
n.s. pap-täydennyshakemuskessa sivulla 30 kerrotaan ydinvoimalan
haltijan rajoittamattomasta vastuusta sekä vakuutettava noin 700
MEur vastuusta ulkomaille tapahtuvasta/ulottuvasta
ydinonnettomuudesta. Kopio PAP-hakemuksen kohdasta on Lisä 5.
kappaleessa ydinonnettomuus riskien kanssa. Ydinvastuulaki 484/1972
on netissä ajantasaisena
Mankala-periaatteen
mukaan omistajat vastaavat kaikista sähköntuotantokustannuksista.
Tämän täytyy tarkoittaa myös sähköntuotannosta johtuvien
onnettomuuskulujen korvausta.
Periaatepääksen
laille vieras pap-”täydennys”hakemus on luettavissa TEM:n
sivuilla
http://www.tem.fi/energia/ydinenergia/uusien_ydinlaitoshankkeiden_periaatepaatoshakemusten_kasittely/fennovoima_oy_n_pap/pap2014
http://www.tem.fi/energia/ydinenergia/uusien_ydinlaitoshankkeiden_periaatepaatoshakemusten_kasittely/fennovoima_oy_n_pap/pap2014
Fukushiman
vahingot ovat ainakin 1000 miljardia Euroa. Ranskassa ydinonnettomuus
maksaisi 780- 5800 miljardia, jopa 3-kertaa koko kansantuote. Jos
Fennovoiman yhden kuitenkin suuremman reaktorin vahinko olisi 1/3
Fukushiman tämänhetkisestä arviosta olisi se 300 miljardia euroa.
Tästä luvusta voi laskea osakkaan %osuudella mahdollisen vastuun
Vastuu voi siis pienelläkin osuudella olla miljardeja, kuten 1%
osuudella 3 miljardia. Fennovoiman omistajat ovat kehittäneet
erilaisia suojauksia, osa on mahdollisesti Fennovoiman ja yhtiöiden
välisissä yhtiöissä. Kuitenkin kuntien sähköyhtiöt sitoutuvat
osuutensa mukaisiin Mankala-vastuisiin Fennovoiman
tuotantokustannuksista.
Ydinonnetomuuksien
hinnat:
Vantaalla
Vantaan Energiasta on ilmeisesti erotettu suurin osa omaisuutta
Vantaan Energia Sähköverkot Oy-yhtiöön
http://www.vantaanenergia.fi/fi/Sahkoverkko/Sivut/default.aspx
http://www.vantaanenergia.fi/fi/TietoaKonsernista/Sivut/default.aspx
Kaupungin
asiakirjojen mukaan yhtiöllä on noin parinsadan miljoonan
kiinnitysmahdollisuudet jätteenpolttolaitoksen vakuuksia varten.
Fennovoiman osakkaana on kuitenkin Vantaan Energia Oy.
Mäntsälässä on perustettu
holding-yhtiö, jonka arvellaan pyrkivän suojaamaan Mäntsälän
Sähköä Fennovoiman vastuilta.
Toisaalta voidaan kysyä, onko yhtiö oikeutettu Mankala-veroetuihin, jos ei pysty vastaamaan Mankala-vastuistaan mukaan lukien onnettomuus vastuut. Viime kädessä vastuu pitäisi ulottaa kaupunkiin ja kaupunkilaisiin, jos he ovat mankala-sähkön omakustannuskäyttäjiä.
Toisaalta voidaan kysyä, onko yhtiö oikeutettu Mankala-veroetuihin, jos ei pysty vastaamaan Mankala-vastuistaan mukaan lukien onnettomuus vastuut. Viime kädessä vastuu pitäisi ulottaa kaupunkiin ja kaupunkilaisiin, jos he ovat mankala-sähkön omakustannuskäyttäjiä.
6.
Turvallisuuspoliittiset Ukraina-riskit, ja niin liittyvät
suomalaiset poliittiset riskit
Fennovoiman hanke ei ole voimassa olevan periaatepäätösluvan mukainen ainakaan reaktorin ja toimittajan suhteen. Hallitusohjelman mukaan uusia periaatelupia ei myönnetä tällä hallituskaudella. Myös eduskunnan enemmistö oli vaalikoneissa sitoutunut olemaan myöntämättä uusia periaatelupia. Jos osakkaat sitoutuvat, ja hanke kaatuu poliittisellakin tasolla osakkaille tulee merkittäviä taloudellisia tappioita.
Ukrainan tilanne ja Krimin kaappaus on osoittanut, että Putin ei ole luotettava yhteistyökumppani. Venäjän energiapolitiikka on suurvaltapolitiikan jatke, jolla pyritään kontrolloimaan naapureita. Putinin neuvontajat ja lähipiiri kertovat, että Venäjä katsoo Suomen kuuluvan edelleen imperiumin alueeseen.
Fennovoiman hanke ei ole voimassa olevan periaatepäätösluvan mukainen ainakaan reaktorin ja toimittajan suhteen. Hallitusohjelman mukaan uusia periaatelupia ei myönnetä tällä hallituskaudella. Myös eduskunnan enemmistö oli vaalikoneissa sitoutunut olemaan myöntämättä uusia periaatelupia. Jos osakkaat sitoutuvat, ja hanke kaatuu poliittisellakin tasolla osakkaille tulee merkittäviä taloudellisia tappioita.
Ukrainan tilanne ja Krimin kaappaus on osoittanut, että Putin ei ole luotettava yhteistyökumppani. Venäjän energiapolitiikka on suurvaltapolitiikan jatke, jolla pyritään kontrolloimaan naapureita. Putinin neuvontajat ja lähipiiri kertovat, että Venäjä katsoo Suomen kuuluvan edelleen imperiumin alueeseen.
Krimi-Ukraina-kriisin keskeisenä
tekijänä on Venäjän valtiokorporaatio Gazpromin taloudelliset
edut. Venäjälle myöntämielisen hallinnon aikaan Ukraina sai
alennusta maakaasun hinnasta vastikkeena Sevastopolin
sotilastukikohdan vuokraamisesta. Hallinon vaihduttua venäjälle
epämieluisaksi Krimin alueelle ilmeistyi venäläinen tunnukseton ja
naamioitu armeija. Venäjä kiisti armeijansa olevan Krimillä.
Toisaalta tiedetään Venäjän suunnitelleen yksityisarmeijoita
Gazpromin kaltaisille yhtiöille. Armeija toteutti yhteistyössä
paikallisen poliittisen joukkion kanssa alueen haltuunoton Venäjälle.
Tulos oli Gazpromin etujen mukainen, kun Sevastopol kuuluisi Venäjään
kaasualennusta ei tarvisisi antaa. Venäjä on vaatinut myös
takautuvasti alennusten perimistä takaisin, koska vanha sopimus
Sevestopolista oli vielä voimassa ja alennuksen tulkittiin koskevan
tulevaa vuokra-aikaa. Rosatom on Venäjän valtion korporaatio
Gazpromin tavoin.
Johtuen Fennovoiman taloudellisista riskeistä, on erittäin todennäköistä, että suomalisten omistajine ja Venäjän valtion korporaatio Rosatomin välille tulisi merkittävä riita. Toisin kuin ranskalainen AREVA Venäjä ei näytä ratakisevan kaikkia riitojaan oikeudessa.
Johtuen Fennovoiman taloudellisista riskeistä, on erittäin todennäköistä, että suomalisten omistajine ja Venäjän valtion korporaatio Rosatomin välille tulisi merkittävä riita. Toisin kuin ranskalainen AREVA Venäjä ei näytä ratakisevan kaikkia riitojaan oikeudessa.
Ydinvoimaa ei myöskään voi käyttää
sotatilanteessa ja riskit kasvavat kriisien myötä.
Jos Rosatom suunnittelee ja rakentaa Fennovoiman
automaation ja elektroniikan, kuten on tarkoitus, tästä seuraa,
että sillä on halutessaan mahdollisuus hallita laitoksen toimintaa
myös myöhemmin ja tavoilla, jotka eivät ole Suomen tai muiden
omistajien etujen mukaisia.
Mahdolliset
EUn pakotteet. EU-maiden tulee toimia yksituumaisesti
talouspakottein, jotta Venäjän toiminta saataisiin kontolliin.
Tsekki on jo ilmoittanut, ettei se osta venäläistä ydinvoimaa ja
Iso-Britannia on jäädyttänyt neuvottelut.
7. Rosatomin mahdolliset kalliit erityisoikeudet
Rosatom väittää Putinin web-sivulla
saaneensa erityisen kannattavat poltto-aine- ja operointisopimukset,
sekä saavansa osinkoa Fennovoima-osakkeilleen, ja että sillä on
”oikeus” ostaa omakustannussähköä, Mankala-yhtiössä tämä
on velvollisuus myös tappiotilanteessa. Suomalaisten omistajien
kannattaa selvittää näiden Mankala-yhtiössä poikkeuksellisten
oikeuksien talousvaikutukset ja riskit osakas- ja muista
sopimuksista.
8. Oman ja vieraan pääoman tuotto
Kaupallisin periaattein toimitaessa
sijoitetulle pääomalle pitää saada tuotto, joka on suhteessa
riskiin. Mikäli sähkönhinta ei kaksinkertaistu Turun valtuustolle
(28.10.2013) arvioidulla tavalla omanpääoman tuotto ainakin jää
saamatta. Osakkailla on suuri korko- ja lyhennysriski myös
vieraasta pääomasta, ja siten sille pitää saada merkittävä
tuotto. Jos Turun kaksinkertaistuvalla sähkönhinnalla perustuva,
jätehuoltoa huomioimaton (laskettu 10 vuotta rakennus+ 40 vuotta
käyttöaikaa), mahdollinen oman pääoman tuotto 8 % jaetaan koko
päämalle (n. ¼ kun oma pääoma 25 %), niin saatu korko 2 % ei
ole kaupallisen sijoituksen perusta
www05.turku.fi/ah/kv/2013/1028010x/2985205.htm . Kun vielä
huomioidaan tuoton saamiseen liittyvät todennäköiset tappion
riskit, kyseessä ei todellakaan ole kaupallisesti perusteltavissa
oleva toiminta.
Voidaan myös laskea, että jos sähkön hinta olisikin 50 Eur/MWh, niin markkinahinnan pitäisi olla n. 53-55 Eur/MWh oman pääoman korkojen kattamiseen (4-5 %) ja n. 63-65 Eur/MWh jotta pelkästään omalle pääomalle tulisi 8 % tuotto, kun verrataan näitä lukuja Markedskraftin ennusteisiin voidaan todeta niiden olevan kovin kaukana markkinoiden tunnustamista reaaliteeteista ja arviosta 24-27 Eur MWh kymmenelle ensimmäiselle vuodelle voimalan valmistuttua 2024-25.
Voidaan myös laskea, että jos sähkön hinta olisikin 50 Eur/MWh, niin markkinahinnan pitäisi olla n. 53-55 Eur/MWh oman pääoman korkojen kattamiseen (4-5 %) ja n. 63-65 Eur/MWh jotta pelkästään omalle pääomalle tulisi 8 % tuotto, kun verrataan näitä lukuja Markedskraftin ennusteisiin voidaan todeta niiden olevan kovin kaukana markkinoiden tunnustamista reaaliteeteista ja arviosta 24-27 Eur MWh kymmenelle ensimmäiselle vuodelle voimalan valmistuttua 2024-25.
9._
Venäläisten luotottajien luottokelpoisuus
Venäjän valtion luottokelpoisuus on viimeisen 10-20 vuoden aikana ollut huono. Valtion yhtiöiden riskit ovat suremmat. On esitetty arvioita, että rahastot, joista investointeja tehdään on syöty jo presidentinvaaleihin 2018 mennessä. Rosatomin luottokelpoisuus riippuu m.m. kehitysmaihn rakennettujen/rakennettavien ja vanhojen venäläisten voimaloiden riskeistä. Venäjän luottokelppoisuusnäkymät ovat juuri laskeneet Ukrainan kriisin vuoksi.
Venäjän valtion luottokelpoisuus on viimeisen 10-20 vuoden aikana ollut huono. Valtion yhtiöiden riskit ovat suremmat. On esitetty arvioita, että rahastot, joista investointeja tehdään on syöty jo presidentinvaaleihin 2018 mennessä. Rosatomin luottokelpoisuus riippuu m.m. kehitysmaihn rakennettujen/rakennettavien ja vanhojen venäläisten voimaloiden riskeistä. Venäjän luottokelppoisuusnäkymät ovat juuri laskeneet Ukrainan kriisin vuoksi.
10. Kansan- ja paikallistaloudellisesti uusiutuva energia on parempi ja työllistävämpi vaihtoehto
Fennovoimassa KSS ottaisi valtavia
riskejä ilman etua paikallistalouteen (lukuunottamatta investointiin
nähden rajallisia sähköyhtiön johtajien hallituspalkkiota
väliyhtiöissä kuten Suomen Voima). Tästä esimerkkinä
1) SITRAn lausuma http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/10/11/sitran-noponen-kunnille-biopolttoainevoimaloita/201314162/304
1) SITRAn lausuma http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/10/11/sitran-noponen-kunnille-biopolttoainevoimaloita/201314162/304
2) Aalto- ja muiden yliopistojen
professoriryhmä lupaa uusiutuvilla 30 000 työpaikka 2020 ja
omavaraisuuden eli 9 miljardi lisää vaihtotaseeseen sekä 90 000
työpaikkaa 2050.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/66963-uusi-avaus-suomessa-30-000-uutta-tyopaikkaa-ja-koko-maa-luopuisi-tuontienergiasta
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/66963-uusi-avaus-suomessa-30-000-uutta-tyopaikkaa-ja-koko-maa-luopuisi-tuontienergiasta
3) Lappeenranan Teknisen ylipiston
professori Breyer, uusia ydinvoimaloita ei tarvita:
http://www.imatralainen.fi/artikkeli/217049-lutin-aurinkotalousprofessori-uusia-ydinvoimaloita-ei-tarvita
Valtavan tappiollisen ydinsähkömäärän
tuominen markkinoille romahduttaa hintoja ja estää uusiutuvan
energina investoinnit.
11. Ydinsähkö Oulun Energian tuotteena ja kuluttajien vastustus
Äänestäjien ja
kuluttajien enemmistö ei hyväksy Fennovoimaan ja kuluttajat
boikotoivat ydinsähköä. Tästä syystä Fortumin myyjät eivät
enää tarjoa ydinsähköä kuluttajille. Ennen
Ukrainen kriisiä 64 % vastustaa Rosatom-Fennovoimaa, kannattajia on
vain 28 %. Kansa on valinnut uusiutuvan energian. Myös Kokoomuksesta
50 % vastaan.
Tulos oli täsmälleen sama lokakuussa 2013
http://www.talouselama.fi/uutiset/suomalaisten+kanta+jyrkkenee+ei+lisaa+ydinvoimaa/a2213023
ja nyt helmikuussa 2014
http://www.talouselama.fi/uutiset/talouselaman+tutkimus+kansa+tyrmaa+lisaydinvoiman/a2236551
Tulos oli täsmälleen sama lokakuussa 2013
http://www.talouselama.fi/uutiset/suomalaisten+kanta+jyrkkenee+ei+lisaa+ydinvoimaa/a2213023
ja nyt helmikuussa 2014
http://www.talouselama.fi/uutiset/talouselaman+tutkimus+kansa+tyrmaa+lisaydinvoiman/a2236551
Myös Oulu Energiaa vastaan on jo
kasvava Facebook -yhteisö
12.Kunnan riskinhallinta ja päätöksenteko korkean riskin hankkeesta valtuustossa
Kuntien entinen tilintarkastaja toteaa
riskeitä m.m. "Fennovoiman osakkeita omistavissa kunnissa on
syytä selvittää, johtuuko liiallinen riskinotto osaamattomasta
omistajasta vai tottelemattomasta
tytäryhtiöstä."
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1395395748018
Pikänlinjan kunnallisasiantuntija Johannes Hirvaskoski Fennovoima-päätöksenteosta, jonka pitää tapahtua valtuustossa oikeilla tiedoilla. http://www.kauppalehti.fi/etusivu/kuntien+fennovoima-kuviot+ihmetyttavat/201310555093
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1395395748018
Pikänlinjan kunnallisasiantuntija Johannes Hirvaskoski Fennovoima-päätöksenteosta, jonka pitää tapahtua valtuustossa oikeilla tiedoilla. http://www.kauppalehti.fi/etusivu/kuntien+fennovoima-kuviot+ihmetyttavat/201310555093
13.Mahdollisen ydinonnettomuuden tai terroriteon suorat vaikutukset voimalan tai polttoainevarastojen, tai jätteen radioaktiivisten aineiden leviämisenä
Fennovoima arvioi onnettomuuksista
useiden tai jopa luokkaa 10 mSv säteilyannoksia, joihin liittyy
rajallinen, mutta kohonnut syöpäkuoleman riski, katso taulukkoa
Lisä5 lopussa, syöpään sairastumisen riski on paljon tätä
suurempi. Käytännössä vahinko voi olla suurempikin, kun ennen
Fukushimaa STUK kertoi, ettei länsimainen ydinvoimala voi räjähtää.
Radioaktiivisten aineiden kertyminen esimerkiksi kaloissa, sienissä
ja poroissa on myös vakava ongelma, joka uhkaa luonnon
virkistykäyttöä ja esimerkiksi matkailua talousalueella.
Tsernobylin laskeuman pahimmilla alueilla Keski-Suomessa kaloissa voi
olla 1000 Bq/kg ja sienissä 4000 Bq/kg, kun myyntiraja on 600 Bq/kg,
vaikka onnettomuudesta on kulunut jo noin yksi puoliintumisaika. On
mahdollista, että korkea-aktiivinen ydinjäte sijoitettaisiin Oulun
seudulle. Matala-aktiiviselle jätteelle Fennovoima suunnittelee
edelleen pintamaahan hautaamista.
Vakava ydinvoimaonnettomuus voi johtaa maa-alueiden käytännössä pilaantumiseen kuten Tsernobylissä ja Fukushimassa.
Vakava ydinvoimaonnettomuus voi johtaa maa-alueiden käytännössä pilaantumiseen kuten Tsernobylissä ja Fukushimassa.
Lisätietoja
Lisä 1._Sähkön hinta, Laskelma koroista ja lyhennyksistä
Oletetaan ainakin 6 mrd Eur
voimalahinta mukaan lukien rakennusaikaiset korkokustannukset.
Esimerkiksi Rauman luvuista on syytä olettaa suurempiakin
kustannuksia ja Rosatom ilmoittaa ostavansa oman 34 % osuutensa 2.4
miljardilla eurolla (voimalan hinnaksi tulisikin 7.2 miljardia).
Tälläin vieras pääoma on 4500 MEur koko kapasitettia kohden ja
sen kuoletus 15 vuodessa on 300 MEur vuosi. Voimalan teho on 1200 MW
ja vuotuiset käyttötunnit 7916 h (esim Raaseporin valtuusto) eli
kustannus per MWH on 300 000 000/(1200 MW *7916 h) = 31, 6
Eur/ MWh. Unkarin hyvin samankaltaisessa sopimuksessa, jossa
rakennetaan kaksi reaktoria vanhalla voimala-alueelle korko on 4-5 %.
Tällöin korko olisi alussa 0.04 * 4500 MEur eli 180 MEur ja
megawattia kohden 18,9 Eur/MWh ja tasaisesti jaettuna koko
lyhenysajalle n. 10 Eur/MWh, jos lyhennyksiä pystytään tekemään.
Kun ydinvoimalan käyttökustannukset ovat tyypillisesti 20-30
Eur/MWh on ilmeistä, ettei 50 Eur/MWh hinta voi käsittää lainojen
lyhennyksiä, vaan pääomakuluja ja/tai korkoja siirretään
eteenpäin tai lyhennetään yli 50 Eur /MWh hintana.
Velkojen lyhennyksiä ei mainitaan
sähkön hintaan kuuluvina kuluina” Pekka
Ottavainen totesi
joulun alla, että voimalan käynnistyessä vuonna 2024 omistajat
maksavat saamastaan sähköstä alle 50 euroa megawattitunnilta. Tämä
hinta sisältää kaikki ydinvoimalan tuotantokustannukset, poistot,
vieraan pääoman korot sekä jätehuollon. ”
http://www.talouselama.fi/uutiset/fennovoiman+tiella+yha+kuoppia/a2225063
“This price includes all production costs, depreciations, debt interests as well as waste management, Fennovoima said.”
http://www.nucnet.org/all-the-news/2013/12/21/fennovoima-signs-hanhikivi-1-supply-contract-with-rusatom-overseas
“This price includes all production costs, depreciations, debt interests as well as waste management, Fennovoima said.”
http://www.nucnet.org/all-the-news/2013/12/21/fennovoima-signs-hanhikivi-1-supply-contract-with-rusatom-overseas
Lisä
4. Muut osakkaat
Valituksen
alla olevat Fennovoima-päätökset
Valituksen alla on ainakin
Fennovoimapätöksistä ovat ainakin Vantaan Energia (8,3 %), Turku
Energia (4.6 %), Rauman Energia (3.3 %), ja Mäntsälän Energia
(1.15 %) eli noin 17,35 % Fennovoiman suomalaisen omistajan
Voimayhtiö SF:n osakekannasta. Valitukset Turku Energian ja Rauman
Energian selkeistä ja sitovista investointipäätöksistä hylättiin
Turun Hallinto-oikeudessa väitteellä, että ne olisivat
”valmistelua”. Molemmat päätökset ovat nyt Korkeimmassa
Hallinto-oikeudessa, eikä niillä siten ole lainvoimaa laskettaessa
esimerkiksi suomalaisten sijoittajien omistusosuutta. Vantaan
Energiasta on valituksen on tehnyt Helsingin Hallinto-oikeuteen
ainakin Jari Natunen. Aikaisemmin uutisoitu Mäntsälän
kunnallisvalitus on edelleen vireillä perustuen kunnanvaltuuston
tietoihin.
Oulun Fennovoima-hanke on yksittäisistä
kaupungeista voimakkaiten vastustettu, suuremman sivun tykkääjämäärä
on noin 600 ”Oulu
uhraa palvelut ydinvoiman
takia,poliitikot & kj Pennanen
pihalla”https://fi-fi.facebook.com/OuluPoisYdinvoimasta.Fennovoima.TVO
Juuri perustettu Uraanivapaa Oulu on myös suuri menestys.
Varmimmin kesällä luopuviin osakkaisiin kuuluvat Valio ja Myllyn Paras. Nämä ovat kaupallisia yhtiöitä, joilla pitäisi olla taloutta ymmärtävä johto. Valtion Solidiumin Outokumpua ja SSAB-Ruukkia lukkuunottamatta, kaikki pörssiyhtiöt ja suurinosa yksityisistä yrityksistä on luopunut hankkeesta. Lisäksi 67 % kuluttajista vastustaa Fennovoimaa/lisäydinvoimaa. Näiden yhtiöiden ydinvoimahankeiden vastustus on nousussa Facebookissa:
Valion, ja Myllyn Paras yhtiön Fennovoima-hankkeita vastustavia Fecebook-sivuja:
Valio
pois Fennovoimasta: noin 2100
tykkääjää
https://www.facebook.com/pages/Valio-pois-Fennovoiman-ydinvoimala-hankkeesta/175916569145235
https://www.facebook.com/pages/Valio-pois-Fennovoiman-ydinvoimala-hankkeesta/175916569145235
K-Kauppa
pois Fennovoimasta, kaupan luoluessa sivulla oli noin 1500
tykkääjää
https://www.facebook.com/K.ryhmaPlussaCitimarket.EiFennovoimaYdinvoima
Myllyn Paras pois Fennovoimasta yli 750 tykkääjää:
https://www.facebook.com/pages/Myllyn-Paras-ulos-Fennovoiman-ydinvoimasta/133410220081679
https://www.facebook.com/K.ryhmaPlussaCitimarket.EiFennovoimaYdinvoima
Myllyn Paras pois Fennovoimasta yli 750 tykkääjää:
https://www.facebook.com/pages/Myllyn-Paras-ulos-Fennovoiman-ydinvoimasta/133410220081679
Päivitys K-Ryhmä /KESKO/KESTRA luopui
Fennovoimasta 27.3.2014, annetut aikaisemmat sitoumukset olivat
ehdollisia: http://www.kesko.fi/fennovoima/
Solidiumin omistamien Outokummun,
Rautaruukin ja Talvivaaran äärimmäiset riskisijoitukset
Fennovoimaan olisivat valtion rahan käyttöä tavalla, jota voidaan
pitää laittoman tukena. Johtuen yrityssaneerauksesta täytyy
Talvivaaran merkittävä noin 7.5 % osuus VSF:stä (60 MW) osuus
paikata joka tapauksessa.
Kunnissa oli kiivasta keskustelua
Fennovoimaan osallistumisesta syksyllä. Hankeessa mukana olevissa
kunnissa tappiolle jääneet keskustelevat sähkösopimusten
vaihdosta. Fennovoimasta luopumiset synnyttivät ydinvoimasta vapaita
sähköyhtiöitä, jotka voivat odottaa lisää asiakkaita. Facebook
sivuja löytyy myös Vantaan ja Helsingin Energian sekä Turku
Energian ydinvoimahankkeita vastaan. On todennäköistä, että
vastutus myös muiden kuntien sähkölaitoksia vastaan kasvaa.
Edelleen kuluttajille on vaikea myydä kilpailluilla markkinoilla
ylihintaista sähköä ja tappio tulee energiayhtiölle/kaupungille.
Edellä mainitut uhanlaiset omistukset
ovat 33.85 % VSF.stä. Tulee huomioidaan, että VSF:n
omistajakaaviossa Outokummun 22.1 % omistusosuus,
http://www.fennovoima.fi/userData/fennovoima/graafit-logot/SF-Omistuskaavio112013.jpg
, on suurempi, kuin Outokummun julkisuuteen ilmoittama 10 % koko
Fennovoimasta (noin 15 % Voimayhtiö SF:stä)
http://www.tekniikkatalous.fi/energia/outokumpu+neuvottelee+yha+sahkon+hinnasta+fennovoiman+kanssa/a944813?service=mobile.
Puuttuvaa, aikaisemmin luopunutta omistusta oli 14.11. 2013 noin
15,76 % koko Fennovoimasta eli noin 24.6 % VSF:stä. On siis hyvin
mahdollista, että VSF:n omistajille tulee kaksinkertainen tai jopa
suurempi vastuu projektista, jos uusia omistajia ei saada.
Loka- ja marraskuun 2013 sitoumukset
ovat rauenneet, kunnat päättivät hätiköiden ja päätös
kannattaa tarkistaa
Lehtitietojen mukaan Fennovoima pyrkii
saamaan suomalaisen enemmistöomistuksen kasaan kesän loppuun 2014.
Ilmeisesti useimmat kunnat ovat siinä uskossa, että aikaisempi
sitoumus on voimassa ja sijoituksen ehdoissa ei ole tapahtunut
muutoksia. Jos reunaehdot eivät olisi pettäneet uutta sitoumusta ei
olisi kysytty. Esimerkiksi Mäntsälän kunnanvaltuuston
pöytäkirjasta 28.10.2013 näkee, että Fennovoiman sitova
sijoituspäätös 31.1.2014 mennessä oli aikaisemman sitoumuksen
ehtona. http://193.142.23.160/dynasty/kokous/20131502-5.PDF
Ilmeisesti mikään kaupallinen yhtiö,
kuten Outokumpu, Rautaruukki, Talvivaara tai KESKO ei sitoutunut
syksyllä hankkeeseen ilman ehtoa, että saavat lopulliset
sopimusehdot ennen lopullista päätöstä. Toisin kuin kunnissa
vakuutettiin, edes nämä ehdot eivät takaa hankkee kannattavuutta.
Turun kaupunginvaltuuston mukaan (
www05.turku.fi/ah/kv/2013/1028010x/2985205.htm ) Pöyryn salaisessa
raportissa Fennovoiman kannattavuus perustuu sähkön hinnan nousuun
tasolle 82 Eur/MWh vuonna 2035. Edelleen Keravan kaupunginvaltuuston
pöytäkirjassa kerrotaan, että Rosatomin vaaditaan takaavan sähkön
hinta ilmeisesti alle 50 Eur/MWh 18 vuoden ajaksi voimalan
käynnistämisestä, http://ktweb.kerava.fi/
kaupunginvaltuusto 21.10.2013 asia 130. Oulun Energian
dokumentista ilmenee, että omakustannushinta on taattu vain 12
vuodeksi, ja tämän jälkeen yhtiöllä on edellen paljon jälleen
rahoitettavaa lainaa.
Tämä on eri asia, kuin Fennovoiman
Ottavaisen harhaanjohtavasti julkisuudessa esittämä 50 Eur/MWh
takuuhinta, jota on käytetty kuntapäätösten perusteena. Tämä
tarkoittaa erittäin todennäköisesti pääomakulujen eli
mahdollisesti lyhennysten ja korkojen siirtoa ajalle 18 vuoden
jälkeen.Miljardilainojen kertyminen korkoa korolle pienelläkin
korolla voi johtaa äärimmäisiin kustannuksiin. Ilmeisesti mikään
ainakaan Fennovoimaan jääneistä kunnista ei selvittänyt
Rosatom-lainan korkoa ja ehtoja. Jos selvitti, nämä ehdot kannattaa
tarkistaa ja esimerkiksi kasvussa ollut omapääomaosuus (25 %, nousi
ainakin 27.5 % tasolle lokakuun lopussa).
Lisä 5. Ydinvastuu
Lainaus Fennovoiman
pap-täydennyshakemus 2014 s.30
Vakavat ydinvoimalaonnettomuudet ovat edelleen mahdollisia
YVAssa
kerrotaan, että vakavimmassa ydinonnettomuus tyypissä
täysimääräisen ”jalokaasupäästön” syntyminen on teoriassa
mahdotonta. Ydinvoimalaturmissa suurimmat vahingot perustuvat
kuitenkin voimalasta vapautuviin radioaktiivisiin metalleihin kuten
strontiumiin, plutoniumiin, cesiumiin sekä radioaktiiviseen jodiin.
Fennovoima ilmeisesti katsoo, että sen turvajärjestelyt estävät
pahimmat onnettomuudet ja näiden aineiden vapautumisen..
Yhdeksi keskeiseksi syyksi onnettomuuteen mainittiin valvovan viranomaisen riippuvuus ydinvoimayhtiöistä. Tämä on erittäin korostettu ongelma Suomessa, jossa ydinvoimalaitosten valvonta on maksupalvelutyötä ja STUKin budjetista merkittävä osa tulee suoraan ydinteollisuudelta. E.x pääjohtaja Jukka Laaksonen on omiensa juhlapuheessa todennut ydinvoimalaluvan varmistavan useiden virkamiessukupolvien työllisyyden.
STUK väitti ennen Fukushimaa, etteivät länsimaiset ydinreaktorit voi räjähtää. Fukushimassa vetyräjähdyksen estävä teknologian piti siis olla aukoton, mutta voimalat räjähtivät siitä huolimatta. N.s. ydinsulasieppari on myöskin vain tekninen teoria, jonka toimivuutta ei ole todistettu käytännössä. Fukushiman jälkeen Suomeen on tullut voimaan uusia turvallisuusmääräyksiä, joita STUK ei pystynyt ennekoimaan ennen Fukushiman onnettomuutta,
Yhdeksi keskeiseksi syyksi onnettomuuteen mainittiin valvovan viranomaisen riippuvuus ydinvoimayhtiöistä. Tämä on erittäin korostettu ongelma Suomessa, jossa ydinvoimalaitosten valvonta on maksupalvelutyötä ja STUKin budjetista merkittävä osa tulee suoraan ydinteollisuudelta. E.x pääjohtaja Jukka Laaksonen on omiensa juhlapuheessa todennut ydinvoimalaluvan varmistavan useiden virkamiessukupolvien työllisyyden.
STUK väitti ennen Fukushimaa, etteivät länsimaiset ydinreaktorit voi räjähtää. Fukushimassa vetyräjähdyksen estävä teknologian piti siis olla aukoton, mutta voimalat räjähtivät siitä huolimatta. N.s. ydinsulasieppari on myöskin vain tekninen teoria, jonka toimivuutta ei ole todistettu käytännössä. Fukushiman jälkeen Suomeen on tullut voimaan uusia turvallisuusmääräyksiä, joita STUK ei pystynyt ennekoimaan ennen Fukushiman onnettomuutta,
Fukushiman
jälkeen on edelleen todettu, että todennäköisyssylaskentaan
perustuva riskinrviointi on ollut virheellistä ja myös
poikkeuksellisiin tilanteisiin pitää varautua. Jos riski olisi
ydinvoimateollisuuden arviomalla kerran miljoonassa vuodessa tasolla,
silti mahdoolisten vahinkojen suuruus, laajuus, pysyvyys ja
kustannukset tekevät ydinvoimasta kannattamattoman. Ranskalainen
arvio ydinvoimalaonnettomuuden kustannuksesta siellä on jopa 5800
miljardia euroa, käsittäen myös vahinkoja matkailulle, jotka
suomalainen ydinvoimatoallisuus. STUK kertoo hoitavans propagandalla.
Yksi arvio Fukushiman hinnasta on 1000 miljardia. Pitkäaikaiseen
syöpäsairastuvuuteen, muiden sairauksien lissäntymiseen ja
ekologisiin vaikutuksiin liittyviä haittoja ei varmuudella pystytä
arvioimaan täysimääräisinä.
Edelleen
ydinvoiman turva-arviot eivät huomioi tilannetta, jossa voimala
olisi sabotaasin tai terrorismin kohteena. Ydinvoimaloidon
turvallisuus perustuu myös teoriaa, niiden oman henkilökunnan
täydellisestä luottavuudesta, mielenterveydestä ja
ammattitaidosta. Terrorismin yhka kasvaa ja länsimaisia
ydinvomaloita on uhattu esimerkiksi Al Qaidan taholta lentokone
törmäyksellä 2001 ja Suomi on joutunut uhkailun kohteeksi
rauhanturvaamisen vuoksi. Monien suomalaisten
populisti-kansanedustajienkin ideologiaa lähellä olevan norjalaisen
Breivik- terroristin ”manifestissa” uhataan suoraan Suomen
ydinvoimaloita.
Ilmeisesti Stuxnet tietokonevirus, jonka oletetaan tehdyn Israelin tai USAn valtioiden toimesta, aiheutti merkittävää tuhoa Iranin ydinvoimalaitoksissa vahingoittamlla uraanin rikastuksessa käytettyjä sentrifugeja. Johtava venäläinen tietoturva-asiantuntija kertoo k.o. viruksen päätyneen myös venäläisille ydinvoimaloille.Samoin useita tietokoneviruksia on päätynyt länsimaisiin voimaloihin. Kaikeksi onneksi mitään näistä viruksista ei oltu suunniteltu aiheuttamaan varsinasita ydinvoimalaonnettomuutta. STUK suojaa suomalaisia ydinvoimaloita vaatimalla ydinvoimayhtiöiltä konsulttiraportin tietorvasta. Tietotekniikassa virusturva ja torjunta on aina askeleen jäljessä ja torjunta suunnitellaan jo havaitun ongelman perusteella. Jos ydinvoimalaan hyökätään käyttäen hyväksi aikaisemmin tuntematonta haavoittuvuutta, sitä ei todennäköisesti voida torjua.
Ilmeisesti Stuxnet tietokonevirus, jonka oletetaan tehdyn Israelin tai USAn valtioiden toimesta, aiheutti merkittävää tuhoa Iranin ydinvoimalaitoksissa vahingoittamlla uraanin rikastuksessa käytettyjä sentrifugeja. Johtava venäläinen tietoturva-asiantuntija kertoo k.o. viruksen päätyneen myös venäläisille ydinvoimaloille.Samoin useita tietokoneviruksia on päätynyt länsimaisiin voimaloihin. Kaikeksi onneksi mitään näistä viruksista ei oltu suunniteltu aiheuttamaan varsinasita ydinvoimalaonnettomuutta. STUK suojaa suomalaisia ydinvoimaloita vaatimalla ydinvoimayhtiöiltä konsulttiraportin tietorvasta. Tietotekniikassa virusturva ja torjunta on aina askeleen jäljessä ja torjunta suunnitellaan jo havaitun ongelman perusteella. Jos ydinvoimalaan hyökätään käyttäen hyväksi aikaisemmin tuntematonta haavoittuvuutta, sitä ei todennäköisesti voida torjua.
Venäjä
on agressiiviseen cyber-sodankäyntiin erikoistunut valtio, jossa voi
olla myös yksityisiä härintää harjoittavia järjestöjä.
Toimintaa on nähty Ukrainan kriisin ja Viron pronssisoturi-kistan
aikana. Näissä yhteyksissä tietoturvahyökkäyksiä on havaittu
myös suomalaisia viranomaiskohteita, kuten puolustusministeriötä
vastaan ja ulkoministeriön tietokoneita on vakoiltu pitkään
ministeiön havaitsematta mitään. Rosatom on Venäjän valtion
korporaatio, jolle kuuluu myös ydinaseet. Rosatom kertoo käyttävänsä
sotilasinnovaatioita myös ydinvoimaloissa. Ydinvoimakaupan tiedetään
olevan myös suurvaltapolitiikan ja energiariippuvuuden levittämisen
väline. Jos Rosatom suunnittelee ja rakentaa Fennovoiman automaation
ja elektroniikan, kuten on tarkoitus, tästä seuraa, että sillä on
halutessaan mahdollisuus hallita laitoksen toimintaa myös myöhemmin
ja tavoilla jotka eivät ole Suomen tai muiden omistajien etujen
mukaisia.
Rosatomin
ydinvoimaloilla, m.m. tilatun voimalan käytössä olevalla versiolla
oli Kalinin alueella vakava ydinonnettomuus vuonna 2011, jonka STUK
on vahvistanut, mutta josta se ei tiedota. Venäjällä Rosatomin
teknologia on altis jatkuville virheille ja vioille, jotka edelleen
ovat riski onnettomuuksille. Koska Rosatom valvoo itse itseään
puolueeton viranomaistietoa ei Venäjältä saa. Rosatomin
ydinturvallisuus on mainospuhetta, kuten johtaja Kiriyenko kertomus
kuinka venäläisillä ydinvoimaloilla on vähiten hälytytilanteita
maailmassa, Arvioiden ulkopuolisesta tiedosta häiriöistä, tämä
johtuu siitä, että halytyslaitteet on säädetty omalla
standardilla.
YVAssa
STUK kertoo, että 80 000 Bq Cs-137 vuodessa aiheuttaa yhden
millisievertin annoksen. STUK on kaivosyhteydessä myöntänyt,
seuraava dia, että 1 mSv-annos aiheuttaa merkittävän syöpäkuoleman
riskin. Nykyään syöpään sairastuminen on kuolleisuutta
huomattavasti yleisempää, mutta STUK ja teollisuus ei pidä sitä
haittana,
STUK
ei kerro Tsernobylin päästöjen muiden tunnettujen radionuklidien,
kuten strontiumin määriä. Edelleen tiedetään, että
syöpäsairastuvuuden riski on moninkertainen suhteessa
syöpäkuolemaan.
STUKin
teorian mukaan Suomessa Fukushiman tyyppinen onnettomuus ei siis
aiheuttaisi haittaa tai vaaraa ihmisille tai ympäristölle.
Toisaalta STUK on arvioinut itse, että Tshernobyl aiheuttaisi 500
syöpäkuolemaa 80 vuoden aikana, mutta koska muu syöpäkuolleisuus
on paljon suurempi, tätä pidetään vain laskennallisena ongelmana
http://www.stuk.fi/ihminen-ja-sateily/sateilyn_terveysvaikutukset/fi_FI/syopa/_print/
On huomattava, että STUK on pääosin maksupalvelusta elävä
ydinvoimateollisuuden konsulttiviranomainen. Fukushimassa ja
Tshernobylissä tilanne on selvästi toinen kuin Fennovoiman YVAssa
väitetetään INES 7 onnettomuuden
vaikutuksiksi http://areena.yle.fi/tv/2231366
Syntyvien lasten sukupuolisuhteet ovat muuttuneet ydinkokeista, Tshernobylistä ja ydinvoimaloiden lähialueilla. Tämä johtuu säteilyn aiheuttamista spontaaneista aborteista. Tshernobyl osa tutkimuksesta käsittää myös Suomen. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21336635
Syntyvien lasten sukupuolisuhteet ovat muuttuneet ydinkokeista, Tshernobylistä ja ydinvoimaloiden lähialueilla. Tämä johtuu säteilyn aiheuttamista spontaaneista aborteista. Tshernobyl osa tutkimuksesta käsittää myös Suomen. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21336635
Ekologiset
vaikutukset
Radiokatiivisten
aineiden kertymisen ekologisia vaikutuksia ei ole PAP tai
YVA-dokumenteissa selvitetty juuri lainkaan, vaikka radioaktiiviset
aineet ovat syöpävaarallisian asetuksen 868/2010 luvanvaraisia
aineita vesistöissä.
Lisä 6._Rosatomilla operoi Fennovoimaa ja sillä on suomalaisia omistajia paremmat ehdot (?)
Fennovoima kertoi
joulukuussa sopineensa laitostoimitussopimuksen. Presidentti Putinin
virallisten sivujen mukaan samalla sovittiin, että polttoaineen
toimittamija ja laitoksen operaattori on Rusatom. Suomalaisen
enemmistöomistuksen idea oli pitää kontrolli suomalaisissa
käsissä, on tässä yhteydessä epäselvää voiko Rosatomilla olla
operointisopimus ja mitä se pitäisi sisällään. Järjestelyillä
ei ilmeisesti ole Säteilyturvekeskuksen tai eduskunnan
periaatepäätöshyväksyntää. Ne ovat ilmeisiä taloudellisa
riskejä.
Kierrätyspolttoaineen plutonium ja transuraanipitoisuus voivat aiheuttaa ongelmia m.m. ympäristövaikutusten arvioinnissa. Polttoaine ei ole kelvannut sveitsiläiselle Axpo:lle johtuen saastumisongelmista Majakin alueella. http://www.axpo.com/axpo/ch/de/medien/medienmitteilungen/archiv-medienmitteilungen/2011/november/axpo-verzichtet-auf-uran-aus-majak-bis-die-notwendige-transparen.html
Vastaavasti Vattenfall on joutunut skandaalin kohteeksi Ruotsissa ja on epäilty, että venäläinen polttoaine olisi EU-sääntöjen mukaan laitonta. Edelleen Rosatomista on paljastunut korruptioskandaaleja ja että suunnittelussa on käytetty opiskelijoita.
http://www.kauppalehti.fi/etusivu/ruotsissa+nousi+kohu+rosatom-skandaaleista/201402626657
Kierrätyspolttoaineen plutonium ja transuraanipitoisuus voivat aiheuttaa ongelmia m.m. ympäristövaikutusten arvioinnissa. Polttoaine ei ole kelvannut sveitsiläiselle Axpo:lle johtuen saastumisongelmista Majakin alueella. http://www.axpo.com/axpo/ch/de/medien/medienmitteilungen/archiv-medienmitteilungen/2011/november/axpo-verzichtet-auf-uran-aus-majak-bis-die-notwendige-transparen.html
Vastaavasti Vattenfall on joutunut skandaalin kohteeksi Ruotsissa ja on epäilty, että venäläinen polttoaine olisi EU-sääntöjen mukaan laitonta. Edelleen Rosatomista on paljastunut korruptioskandaaleja ja että suunnittelussa on käytetty opiskelijoita.
http://www.kauppalehti.fi/etusivu/ruotsissa+nousi+kohu+rosatom-skandaaleista/201402626657
Voimalan pitäisi
olla suomalaiskontrollissa, mutta Rusatomin operointisopimus viittaa
siihen, että henkilökunta ja operointi tulee Venäjältä. Putinin
ja Rusatomin johtajan keskustelussa kerrotaan, että tänä vuonna on
menossa feasibility study, joka tarkoittanee yritystä saada reaktori
suomalaisten säteilyturva- ja Fukushima-normien mukaiseksi
Suomalaisomistajien kannattaa selvittää seuraavien haastattelun tietojen vaikutukset voimalan kannattavuuteen suomalaisten omistajien kannalta:
- ”melko kallis" voimalahinta 3-kertaistetaan kierrätys-ydinjätepolttoaineella ja operoinnilla.
- Rosatom saa osinkoa ja oikeus ostaa omakustannussähköä, kun suomalaisilla Mankala-omistajilla on velvollisuus ostaa sähköä omakustannushintaan, vaikka tappiolla.
- Työpaikkoja on ilmeisesti lähikuntien turha toivoa, Rusatom ilmoittaa imuroivansa investoinnin rahat takaisin Venäjälle venäläisenä työnä.
- Projektissa on tänä vuonna "feasibility study", mikä tarkoittanee yritystä saada Rosatomin venäläisestä koereaktorista Suomen turvasäännösten mukainen.
Presidentin ainoa
huoli oli, että Rosatom kilpailee Suomessa Gazpromin kanssa.
Kaasujätti kuuluu presidentin omaan valtapiiriin ja joidenkin
tietojen mukaan omistukseen. Hankkeen vaikeutuessa Gazpromin
intressit voivat voittaa.
Otteita presidentti Putinin virallisesta tiedotuksesta, keskustelu Rosatomin johtaja Kiriyenkon kanssa.
SERGEI KIRIYENKO: On the very last days of December, we signed an agreement on Finland – we earlier reported this to you in our plans. It is important that this is a truly commercial project. Finland is represented by a group of commercial companies that are fully funding the project.
It is important to note here that along with the contract to build the nuclear power plant we also signed a contract on fuel supplies and an operating agreement, which makes up a full set of documents covering the life cycle of the power plant.
SERGEI KIRIYENKO: In a way, yes, Mr President. On the other hand, this is very important for Russia’s economy. We get a contract. The plant itself is rather costly. Besides, all the equipment will be made at Russian facilities. Thus, though this is a contract outside the country, it will all come back to us. In addition, there is the fuel supply contract. This is a new generation power plant with a guaranteed life span of 60 years; in reality we believe it will actually operate for at least 80 years. This means we will be able to supply fuel and perform maintenance and repair work for 80 years.
VLADIMIR PUTIN: And recycling.
SERGEI KIRIYENKO: Yes, and recycling. In other words, we can triple the cost of the plant. This is a huge export capacity.Besides, pursuant to your approval of the possibility to have an equity share in Finland, we expect significant revenue, because we will receive both pro rata dividends and the right to buy electricity at cost, and the plant will be producing cheaper electricity that even the current market rate in Finland.
Sopimukset allekirjoitettiin joulukuussa, mutta Rusatomilla ei ollut oikeutta ostaa fennovoiman osakkeita
http://eng.kremlin.ru/transcripts/6503
Otteita presidentti Putinin virallisesta tiedotuksesta, keskustelu Rosatomin johtaja Kiriyenkon kanssa.
SERGEI KIRIYENKO: On the very last days of December, we signed an agreement on Finland – we earlier reported this to you in our plans. It is important that this is a truly commercial project. Finland is represented by a group of commercial companies that are fully funding the project.
It is important to note here that along with the contract to build the nuclear power plant we also signed a contract on fuel supplies and an operating agreement, which makes up a full set of documents covering the life cycle of the power plant.
SERGEI KIRIYENKO: In a way, yes, Mr President. On the other hand, this is very important for Russia’s economy. We get a contract. The plant itself is rather costly. Besides, all the equipment will be made at Russian facilities. Thus, though this is a contract outside the country, it will all come back to us. In addition, there is the fuel supply contract. This is a new generation power plant with a guaranteed life span of 60 years; in reality we believe it will actually operate for at least 80 years. This means we will be able to supply fuel and perform maintenance and repair work for 80 years.
VLADIMIR PUTIN: And recycling.
SERGEI KIRIYENKO: Yes, and recycling. In other words, we can triple the cost of the plant. This is a huge export capacity.Besides, pursuant to your approval of the possibility to have an equity share in Finland, we expect significant revenue, because we will receive both pro rata dividends and the right to buy electricity at cost, and the plant will be producing cheaper electricity that even the current market rate in Finland.
Sopimukset allekirjoitettiin joulukuussa, mutta Rusatomilla ei ollut oikeutta ostaa fennovoiman osakkeita
http://eng.kremlin.ru/transcripts/6503
Suomennos Raahen seudussa, epäillään, että feasibility study ei ole YVA vaan STUKin turvallisuusanalyysi
https://www.dropbox.com/s/7za7c1l8g6kqg10/14-01-29_RS_Putinin%20piinapenkissä_kuva.pdf